طرح های جدید تشدید تحریم ها علیه رژیم ایران توسط کنگره آمریکا

به دنبال اعلام تمدید مذاکرات اتمی، شماری از نمایندگان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا از هر دو حزب با صدور بیانیه و طی اظهارنظرهایی خواهان تشدید تحریمها علیه رژیم آخوندی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویتر سه سناتور صاحب نفوذ جمهوریخواه آمریکایی طی بیانیه یی  اعلام کردند  تمدید مذاکرات اتمی با رژیم ایران باید با افزایش تحریمها همراه باشد. سناتور جان مک کین، سناتور لیندزی گراهام و سناتور کلی آیوت Kelly Ayotte در بیانیه خود نوشتند: پافشاری رژیم ایران برای داشتن برنامه غنی‌سازی اورانیوم یک موضوع غامض و حیرت‌آور است. آنها  هشدار دادند یک ”توافق بد ”باعث دامن زدن به یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد.
سناتورهای ارشد آمریکایی تأکید کردند  توافقنامه نهایی با رژیم ایران باید  برای تصویب به کنگره آمریکا ارائه شود.
 
جان بینر رئیس کنگرة آمریکا با صدور بیانیه‌یی، گفت: «رژیم ایران دست‌برداشتن از برنامة تسلیحات هسته‌یی خود را نپذیرفته است. به‌جای انعطاف‌پذیری بیشتر (در قبال رژیم) ایران، باید این رژیم را به‌خاطر تهدیداتی که برای منطقه و متحدانمان دارد، مورد حسابرسی قرار بدهیم».
سایت جان بینر-3آذر93

به نوشتهٴ واشینگتن پست، سناتور باب کورکر سناتور ارشد جمهوری‌خواه در کمیتة روابط خارجی، گفت: «کنگره باید این فرصت را داشته باشد تا قبل از اجرای هرگونه توافق نهایی تأثیر خود را داشته باشد و آلترناتیوهایی را آماده سازد؛ از جمله تحریم‌های سخت‌تر در صورت شکست مذاکرات».
برخی دیگر گفتند، زمان افزایش فشار روی ایران فرا رسیده است.
 
سناتور مارک روبیو (جمهوری‌خواه) طی بیانیه‌یی، گفت: «چشم‌پوشی از... اختلافات قابل توجه،  و تمدید دوبارة مذاکرات با رژیم ایران، به هدف یک ایران عاری از سلاح اتمی منجر نخواهد شد». وی به «بازگشت به مسیر فشاری» فراخواند که «در شروع رژیم ایران را پای میز (مذاکره) آورد».
 
مایک راجرز رئیس کمیتة اطلاعات کنگره گفت، مذاکرات اقدام ناچیزی در راستای پیشرفت امنیت آمریکا و متحدانمان انجام داده‌اند، «زمان آن است که دولت تمامیت رویکردش را در قبال ایران، بازبینی کند».
 
ایلیانا رزلهتینن در بیانیه‌یی تأکید کرد: تمدید مذاکرات... نشان می‌دهد که رژیم ایران در دست‌کشیدن کامل از برنامة هسته‌یی‌اش جدی نیست و فقط در فکر دستیابی به دارایی بیشتر است تا فعالیت‌های شوم خود را ادامه بدهد.... این رژیم هرگز قصد رسیدن به توافق را نداشته و روحانی بار دیگر برای رژیم ایران زمان خریده است.
 
سناتور مارک کرک گفت، مذاکرات به رژیم ایران اجازه می‌دهد پیشرفت برنامة بمب‌سازی هسته‌یی‌اش را ادامه بدهد. اکنون بیش از هر زمانی، ضروری است که کنگره تحریم‌هایی را وضع کند که آخوندهای حاکم بر ایران انتخابی به‌جز از بین‌بردن برنامة غیر قانونی هسته‌یی‌شان و اجازه‌دادن به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دسترسی کامل و نامحدود، نداشته باشند تا امنیت جامعة بین‌المللی تضمین شود».
 
پیتر راسکام گفت کاخ سفید نبایستی گفتگوها را تمدید می‌کرد بجا ی آن بایستی با کنگره کار می‌کرد که تحریمهای جدیدتری را علیه رژیم ایران اعمال کند. وی افزود این بهترین و موثرترین ابزار ما برای توقف رژیم ایران از دستیبابی به سلاح اتمی است.
برَد شرمن نماینده دموکرات گفت، تحریم های جدید تنها راه وادار کردن رژیم ایران به امضای یک توافقنامه کامل و پایان دادن به پروژهٴ اتمی است. ما باید همین حالا برای تصویب تحریم‌های سخت کار کنیم؛ و این تحریم‌ها باید بلافاصله به‌اجرا گذاشته شوند.
جاش بلاک مقام دولت کلینتون نیز خواستار اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم شده و تاکید کرد رژیم ایران گفتگوها را به بیراهه میبرد که به طور سری به ساخت سلاح اتمی خود ادامه بدهد.
رویتر، واشینگتن پست - 4آذر93