جشن و پایکوبی مردم فلسطین در پی پیروزی برداشته شدن موانع امنیتی در اطراف مسجد الاقصی

امروز هزاران فلسطینی برداشته شدن موانع امنیتی در اطراف مسجد الاقصی را جشن گرفتند.

به گفته رسانه ها:‌مقامهای اسراییلی تمام گیتهای فلزیاب کنترل نمازگزاران و هم چنین دوربینهای امنیتی را از ورودیهای مسجد الاقصی جمع آوری کردند. اقدامی که با جشن و پایکوبی مردم فلسطین همراه شد.

به گفته این منابع تمام موانع امنیتی برای ورود به حرم شریف (کوه معبد) در بیت المقدس را برداشته است.
فلزیاب های امنیتی روز سه شنبه برداشته شدند و شب گذشته دوربین های مداربسته نیز که کار گذاشته شده بودند, جمع آوری شدند.
هزاران فلسطینی برداشته شدن موانع امنیتی در اطراف مسجد الاقصی را جشن گرفته اند و رهبران مذهبی به مردم گفته اند برای دعا و نماز به مسجد الاقصی در بخش قدیمی بیت المقدس بروند.
از زمان نصب این موانع امنیتی, فلسطینیان ازورود به مسجد الاقصی خودداری کرده و درخیابان های اطراف نماز می خواندند.

فلسطینیان اقدامات اسرائیل را غیرقابل قبول دانسته و آن را تلاشی برای افزایش کنترل بر حرم شریف که شامل مسجد الاقصی و قبه الصخره است, تفسیر کردند.
آنتونیو گوترش, دبیرکل سازمان ملل هم نسبت به خطر بروز خشونت ها و درگیری های بیشتر در این مورد ابراز نگرانی کرده است. او دو طرف را به خویشتن داری ترغیب کرده است.
خبرگزاری فرانسه  خبر داد: فلسطینی ها به بایکوت مکان مقدس بیت المقدس خاتمه می دهند.
روز پنجشنبه فلسطینی ها بعد از آنکه مقامات اسرئیلی اقدامات امنیتی بحث انگیز را از آنجا برداشتند برای اقامه نماز به محل حساس و مقدس مسجد الاقصی باز خواهند گشت. با این وصف به بحران دو هفته یی که ناآرامی مرگباری را باعث شده بود خاتمه داده شد
خاطر نشان میشود طی روزهای گذشته هزاران نفر از مردم آفریقای جنوبی در اعتراض به اعمال محدودیت های اسرائیل در مسجد الاقصی و حمایت از فلسطین در کیپ تاون پایتخت اداری این کشور تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان با در دست داشتن پرچم فلسطین و پلاکاردهای "دستت را از روی مسجد الاقصی بردار" از دولت آفریقای جنوبی خواستند سفارت اسرائیل در کیپ تاون تعطیل شود.
یونس عالی, سازمان دهنده این تظاهرات در گفتگو با خبرنگار آناتولی با اشاره به شرکت ۵ تا ۸ هزار نفر در این تظاهرات, اظهار داشت: رنج و درد مردم فلسطین و نقض حقوق آنان را به خوبی می دانیم. هزاران نفر از مردم آفریقای جنوبی این جا برای حمایت از فلسطین تجمع کردند.