بررسی لایحه تحریم های جدید علیه رژیم آخوندی و سپاه پاسداران در کنگره آمریکا

مجلس نمایندگان امریکا بعدازظهر سه شنبه، لایحه دو حزبی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی و سپاه پاسداران، به‌خاطر برنامه موشک بالیستیک، تروریسم و نقض حقوق بشر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این لایحه پیش از این به نام لایحة اس ۷۲۲ در سنای آمریکا، با اکثریت قاطع ۹۸ رأی مثبت به تصویب رسیده است.

لایحه دو حزبی اس ۷۲۲، بعد از چند روز بحث و بررسی در اجلاس سنا روز پنجشنبه ۲۵ خرداد در سنای ایالات متحده به رأی گذاشته شد و در رای گیری نهایی، بعد از تأکید سناتورهای ارشد بر لزوم حسابرسی از رژیم و تشدید تحریم‌ها و هدف قرار دادن سپاه پاسداران به‌خاطر جنایاتش در داخل کشور و مداخلاتش در منطقه سرانجام با ۹۸ رأی مثبت در برابر ۲ رأی منفی تصویب شد. لایحه سپس برای بررسی و تصویب به مجلس نمایندگان آمریکا فرستاده شد. متعاقباً نمایندگان هر دو حزب در کنگره بر سر نسخة مجلس نمایندگان نیز به توافق رسیدند و اعلام شد که روز سه‌شنبه آن‌را به رأی می‌گذارند.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که این لایحه پس از تصویب در مجلس نمایندگان، می‌تواند قبل از تعطیلات ماه اوت کنگره توسط رئیس‌جمهور به امضا برسد. و به قانون تبدیل شود.

بر اساس لایحه جدید تحریم‌ها که در برگیرندة مفادی برای مقابله شدید با مداخلات منطقه‌یی رژیم و جنایات سپاه پاسداران است:
همه اموال و دارایی‌های ارگانها و افراد و وابستگان سپاه در آمریکا بلوکه خواهد شد.
هیچ فرد یا شرکت آمریکائی حق ندارد با هیچ ارگان و فرد وابسته مستقیم یا غیر مستقیم با سپاه مراوده مالی، تجاری، خدماتی و غیره داشته باشد.
هیچ فرد یا شرکت آمریکایی حق ندارد از طریق واسطه، دور زدن و غیره این تحریمات را نقض کند.
همه افراد و نهادهایی که دارای ارتباط کاری با سپاه هستند تحریم می شوند که تحریمهای فلج کننده ای برای رژیم خواهد بود. از جمله مراودات با بیش از ۲۵۰۰ شرکت وابسته به قرارگاه موسوم به خاتم سپاه غیرقانونی و مشمول تحریمهای امریکا خواهد بود
همچنین بدلیل اینکهم سپاه مشمول تحریم های ثانویه بانکی است، هیچ مؤسسه مالی اجازه ارایه خدمات بانکی مستقیم و یا غیرمستقیم به افراد و ارگانهای وابسته به سپاه را نخواهد داشت. و به این ترتیب هیچ بانک خارجی با هیچ ارگان ایرانی که به هر شکلی به سپاه و ارگانهای وابسته به آن ربط داشته باشد همکاری نخواهد کرد.
از آنجا که سپاه دارای روابط نظام مند با ساختارهای دولتی و غیردولتی است، باعث می شود که بخش زیادی از حاکمیت اعم از دولت یا سایر قوا و نهادهای رژیم مشمول این تحریمات بشوند.
با تحریمهای جدید علیه رژیم، مراودات بانکی رژیم با بانکهای کوچک و بزرگ خارجی بشدت مختل خواهد شد