فاکس نیوز: افشای بزرگترین حجم اطلاعات موشکی رژیم ایران توسط شورای ملی مقاومت در واشنگتن

اولی هاینونن معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با تلویزیون فاکس‌نیوز، به پیگیری افشاگری مقاومت ایران دربارة برنامi موشکی رژیم آخوندی توسط آژانس فراخوان داد.

وی گفت: «تاریخچة برنامة اتمی رژیم ایران و همکاری آن با کرة شمالی مستلزم دقت بیشتری است و باید به این موضوع هم‌چنین در چارچوب کنفرانسی نگاه کنیم که شورای ملی مقاومت ۲ ماه پیش در مورد آخرین فعالیت‌ها در سایت پارچین ارائه کرد. از این‌رو، این نقطة شروع بسیار خوبی برای آژانس است که نسبت به این اتهامات، عمیقاً وارد شود».

فاکس‌نیوز در گزارش خود گفت: «نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌یی که شورای ملی مقاومت ایران منتشر کرد، چه بسا بزرگ‌ترین حجم اطلاعاتی باشد که تاکنون دربارة برنامة موشکی رژیم ایران، علنی شده است. این گروه در زمینة افشای سایت‌های مخفی اتمی رژیم ایران، پیشینة تحسین‌انگیزی دارد».

گزارش مشروح فاکس نیوز:

یک گروه مخالف ایرانی با پیشینة تحسین‌انگیزی از افشای سایت‌های مخفی اتمی رژیم ایران اکنون بر روی برنامه موشک‌های بالستیکی این حکومت متمرکز شده است.
در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشینگتن در این هفته، شورای ملی مقاومت ایران نقشه‌ها و تصاویر ماهواه‌یی را منتشر کرد که چه بسا بزرگ‌ترین حجم اطلاعاتی بوده که تاکنون در مورد برنامة موشکی، علنی شده است. این اطلاعات شامل مشخصات ۴۲ موقعیت مختلف بر روی زمین و در زیر زمین است.

این گروه می‌گوید، نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران رژیم ایران بر تولید و آزمایش این موشک‌ها نظارت دارد. این گروه هم‌چنین می‌گوید، رژیم ایران فعالانه در حال همدستی با کرة شمالی است و حتی اماکن مسکونی برای تکنسین‌های کرة شمالی در نزدیکی این مرکز فرماندهی جهت تولید موشک‌های شهاب ۳ و موشک‌های با سوخت مایع در نظر گرفته است.

هدف نهایی برنامة موشک‌های بالیستیک رژیم ایران حول دو موضوع است: یکی موشک‌های برد کوتاه برای تهدید کردن همسایگان در منطقه است؛ کما این‌که این کار را تاکنون انجام داده یا به نمایش گذاشته است؛ اما هدف واقعی این است که کلاهک‌های اتمی بسازد تا بتوانند بر روی موشک‌هایی با برد بیشتر سوار شوند.

مجری: برای ارزیابی این گزارشات، در اینجا دکتر اویلی هینونن، معاون پیشین دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ماست. او اکنون مشاور ارشد در بنیاد دفاعاز دمکراسی‌ها است... واکنش شما به این آخرین افشاگری این گروه چیست؟.

اویلی هینونن: وقتی به تاریخ برنامة اتمی رژیم ایران و همکاری میان کرة شمالی و رژیم ایران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مستلزم دقت بیشتری است. ما همچنین باید به آن در چارچوب بریفینگی نگاه کنیم که این گروه ۲ ماه پیش در مورد آخرین فعالیت‌ها در پارچین ارائه کرد. از این‌رو من فکر می‌کنم این نقطة شروع بسیار خوبی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که عمیقاً وارد شود.

مجری: به‌تازگی در مورد این‌که چطور آژانس، یعنی سازمان قدیمی شما که شاخه‌یی از سازمان ملل و دارای بازرسان اتمی است و باید تبعیت رژیم ایران را از توافق اتمی راستی‌آزمایی کنند، نوشته‌اید که آژانس اساساً یک تصمیم سیاسی گرفته که بر ابعاد نظامی احتمالی برنامة اتمی رژیم ایران می‌افزاید. در نتیجه، شما چگونه اطمینان دارید که چنین افشاگری‌هایی از سوی این گروه، توسط آژانس دنبال خواهد شد؟.

اویلی هینونن: بله، این یک تصمیم سیاسی بود که توسط هیأت امنای آژانس در دسامبر ۲۰۱۵ گرفته شد؛ اما این با یک هشدار همراه بود. در آن آمده بود که اگر اطلاعات جدیدی حاصل شود، آژانس پروندة آن‌را می‌گشاید و دست به تحقیقات بیشتری خواهد زد. هم‌چنین باید به خاطر سپرد که موضوعات مفتوح بسیاری وجود داشت. در نتیجه، وقتی ما دو چیز را در کنار هم قرار می‌دهیم، فکر می‌کنم به میزانی هست که آژانس آن‌را بررسی کند.