بیانیه کمیته پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران پیرامون نمایش انتخابات رژیم آخوندها

صرف‌نظر از این‌که چه کسی رئیس‌جمهور باشد نقض حقوق بشر و اعدامها ادامه خواهد یافت

عاملان قتل عام ۶۷ باید به دست عدالت سپره شوند

سپاه پاسداران باید به‌عنوان یک سازمان تروریستی لیست‌گذاری شود

روحانی باید با اعمالش مورد قضاوت قرار گیرد

در دورة ۴ ساله او، بیش از ۳۰۰۰ نفر اعدام شدند و وضعیت حقوق بشر وخیم‌تر شده است

بیانیة کمیتة پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران
کمیتة پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران که از حمایت اکثریت مجلس عوام و بیش از ۲۰۰ عضو مجلس اعیان برخوردار است با صدور بیانیه‌یی درباره نمایش انتخابات رژیم آخوندی و دور دوم آخوند روحانی، اعلام کرد:

-انتخابات در ایران نه آزاد و نه عادلانه است چون همة نامزدها توسط شورای نگهبان غیر منتخب بر اساس تعهدشان به دفاع از حکومت مذهبی حاکم و پیروی از ولی فقیه دستچین شده‌اند.

-زنان، چهره‌های واقعی اپوزیسیون و اعضای اقلیت‌های مذهبی و قومیت‌ها به‌طور سیستماتیک از زمانی که حکومت مذهبی قدرت را در سال ۱۹۷۹ غصب کرد، از شرکت در انتخابات رد صلاحیت شده‌اند.

-برنده این گونه انتخابات به‌دقت طراحی‌شده در ایران، حتی اگر بخواهد، قدرت و نفوذ محدودی بر سیاست‌های حکومت مذهبی دارد، چراکه در واقع این ولی فقیه است که حرف نهایی را در مورد همة موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌زند.

-روحانی باید با اعمالش و نه حرف‌هایش مورد قضاوت قرار گیرد. در دوره چهار ساله قبلی او، بیش از ۳۰۰۰ نفر اعدام شدند و شرایط حقوق بشر در بسیاری از موارد به گفته گزارشات متعدد سازمان‌های غیر دولتی و گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد ایران وخیم‌تر شده است. سابقه او نشان می‌دهد هر کسی که انتظار اصلاحات واقعی را دارد مأیوس خواهد شد.

-لرد کلارک گفت: «صرف‌نظر از این‌که چه کسی رئیس‌جمهور باشد، نقض حقوق بشر و اعدام‌ها (در ایران) ادامه خواهد یافت. مردم ایران می فهمند و به این دلیل به‌رغم تهدیدات رژیم از برنامة دموکراتیک ارائه‌شده توسط مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت، حمایت می کنند. قتل عام ده‌ها هزار زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ در طول مبارزات انتخاباتی سریعاً به یک سئوال اصلی تبدیل شد، چرا که یکی از عاملان اصلی آن، رئیسی، به‌عنوان نامزد شرکت کرد».

-استیو مک کیب، گفت: «مردم ایران می‌خواهند که از مسئولان قتل عام ۱۹۸۸ حسابرسی شود. زمان آن است که جامعه بین المللی از فراخوان‌ها برای تحقیقات در مورد این جنایت حمایت کند و اطمینان حاصل کند که عاملان آن دستگیر و در یک دادگاه مناسب به‌دست عدالت سپرده می‌شوند».

-پروفسور لرد آلتون، گفت: «رژیم ایران باید حمایتش از تروریسم در منطقه را متوقف کند، باید اعدام‌های علنی را متوقف کند، باید زندانیان سیاسی را آزاد کند و به حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی تجمعات برای همة شهروندان احترام بگذارد. روحانی در گذشته نشان داده است که نه می‌خواهد و نه می‌تواند این تغییرات ضروری را برای ایران به ارمغان بیاورد».

-لرد مگینیس اظهار داشت: «روحانی حامی فعالیت‌های تروریستی سپاه پاسداران بوده و دخالت شرورانة آنها را در سوریه، عراق و سایر نقاط خاورمیانه ستوده است. سپاه پاسداران باید اکنون از نظر بین‌المللی به‌عنوان یک سازمان تروریستی نام‌گذاری شود تا نفوذ مخرب رژیم ایران در منطقه را محدود کنیم. روحانی به افزایش ۱۵۰ درصدی بودجة سپاه پاسداران در دورة اولش افتخار کرد. منبع چنین خط حیاتی برای این نیروهای سرکوبگر باید شدیداً مورد مجازات قرار گیرد».

-سر دیوید ایمس، رئیس مشترک کمیته پارلمانی انگلستان برای آزادی ایران گفت: «گزینش و نه دمکراسی، تعریف بهتری از واقعة روز ۱۹ مه در ایران است. جامعة بین‌المللی باید از مبارزة مردم ایران برای آزادی واقعی و دموکراسی در ایران حمایت کند و می‌بایست با اعمال مجازات بر کسانی که مسئول نقض حقوق بشر هستند و کسانی که از تروریسم حمایت می‌کنند، رژیم تهران را منزوی کند».

امضا کنندگان بیانیه از مجلس اعیان:
لرد کارلایل، بارونس بوتروید سخنگو و رئیس پیشین مجلس عوام، لرد کلارک، بارونس گیبسون، بارونس هریس، لرد دالاکیا، لرد هریز، لرد مگینس، لرد آلتون، بارونس تنر، بارونس مشهام، لرد اینگلوود، لورد رئا، لرد روبرت، لرد ترانبررگ، بارونیس بلود، لرد کاتر، لرد رو

امضا کنندگان بیانیه از مجلس عوام:
دکتر متیو آفورد، مارک ویلیامز، سر راجر گل، مایک فریرر، استیو مک کیب، سر آلن میل، جیم فیتزپاتریک، سر دیوید گرسبی، جان سریر