اجلاس گروه هفت در سیسیل ایتالیا

چهل و سومین اجلاس سران کشورهای صنعتی جهان موسوم به «جی ۷» در شهر تائورمینا در جنوب ایتالیا آغاز شد.

اجلاس جی ۷ با حضور سران کشورهای ایتالیا, ژاپن, آمریکا, کانادا, آلمان, فرانسه و انگلیس و نمایندگان اتحادیه اروپا برگزار شد.

در این نشست که به ریاست ایتالیا برگزار می شود موضوعات مهمی مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله این موضوعات مبارزه با داعش و تروریسم بخصوص در پی فاجعه منچستر است.

ایالات متحده آمریکا بطور مشخص از متحدان خود خواسته نقش پر رنگی در مبارزه با افراط گرایی اسلامی داشته باشند. آقای ترامپ روز یکشنبه در عربستان و در جمع رهبران کشورهای اسلامی این خواسته را مورد تاکید قرار داد.

بحران پناهجویان یکی دیگر از موضوعات مهم جی ۷ است. بخصوص که رئیس جمهوری آمریکا دیدگاه انتقادی به کشورهایی مثل آلمان بری پذیرش تعداد زیادی از پناهجویان دارد.

تنش با کره شمالی و مذاکرات با متحدانی چون چین یکی دیگر از موضوعات این اجلاس است. پیشتر آمریکا از چین خواسته بود که در مهار کره شمالی کمک کند.

یکی از نگرانی های کشورهای اروپایی جی ۷, ادامه تعهد آمریکا به توافق تغییرات آب و هوایی است که به نظر می رسد مورد نکوهش رئیس جمهوری جدید آمریکا است.

از دیگر موضوعات این نشست می تواند به امنیت سایبری, بحران سوریه و برگزیت اشاره کرد.

خبرگزاری رویتر نوشت گفت و گوهای بین دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده و رهبران دیگر کشورهای ثروتمند جهان در اجلاس جی۷ بعد از انتقادات آقای ترامپ از ناتو و سیاست های آلمان در روز پنجشنبه, جدی و پرچالش باشد.

رئیس جمهور آمریکا در این نشست وعده داد مشکل کره شمالی را حل کند.

به نوشته رویتر, شرکای اروپایی آمریکا امیدوار بودند که در اجلاس ناتو ترامپ درباره تجارت و تغییرات آب و هوایی موضع نرمتری اتخاذ کند اما او در بروکسل بر مواضع قبلی خود تاکید کرد.

پنجشنبه دونالد ترامپ با نخست وزیر ژاپن دیدار کرد. وی گفت کره شمالی یک مشکل بزرگ است که ذهن همه ما را به خود مشغول کرده و مشکلی در سطح جهانی است اما حل خواهد شد.
رئیس جمهوری آمریکا در این دیدار گفت آمریکا مشکل کره شمالی را حل می کند.
وی خاطرنشان کرد: شما می توانید شرط ببندید که بالاخره در زمانی این مشکل حل خواهد شد.
 
برای چهارمین سال پیاپی, روسیه در نشست جی ۷ حضور ندارد. از زمان بحران سال ۲۰۱۴ اوکراین و اشغال کریمه, روسیه از اجلاس جی ۷ کنار گذاشته شد.

در این نشست علاوه بر پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا, رهبران کشورهای دیگر شامل رئیس جمهور آمریکا, مرکل صدراعظم آلمان, ترودو نخست وزیر کانادا, ترزا می نخست وزیر انگلیس, نخست وزیر ژاپن و مکرون رئیس جمهور جدید فرانسه حضور دارند. همچنین «جین کلاود جانکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و «دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا حضور دارند.
 

در پایان این نشست دو روزه, سران کشورهای صنعتی یک بیانیه مشترک صادر کردند.
 
 خبرگزاری انسا ایتالیا نوشت:
 رهبران ۷ کشور روز جمعه بیانیه ای را علیه تروریسم در اجلاس جی ۷ در تائور مینای سیسیل امضاکردند موضوع تغییرات آب و هوا که ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار تامل بیشتر شد, به تعویق افتاد.

منابع ایتالیایی گفتند به ”توافق خوبی” برسر موضوعات مهاجرت رسیدند.

پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا درخلال امضای بیانیه ضد تروریسم گفت بیانیه ”پیامی قوی دوستی, نزدیکی و همبستگی با انگلستان بود ”.

نخست وزیز ترزا می از رهبران ۷ کشور بخاطر حمایتشان بخاطر ”حمله وحشتناک منچستر تشکر کرد” و گفت ”فکر می کنم مهم است که این اراده تمامی کشورها برای جنگ با تروریسم و حفاظت از شهروندانمان را, به نمایش بگذاریم ”... .

رهبران گفتند که ”ما بر هرتلاشی برای قطع منابع و کانال های حمایت مالی تروریسم مجدداً تاکید میکنیم ”. آنها گفتند ”حمایت مالی خونمایه افراطی گری و تروریسم است ” و تاکید کردند آنها باید مبارزه علیه ”تامین مال افراطی گری را که جوانان را در سراسر جهان افراطی می کند و منافع ملی ما را تهدید می کند, افزایش دهند ”...

ژان کلود یانکر پرزیدنت کمیسیون اروپا که وارد اجلاس می شد گزارشات رسانه ها را که ترامپ مردم آلمان را در خلال بحث بر سر مازاد تجاری در بروکسل روز پنجشنبه ”بد” توصیف کرده بود, کم اهمیت خواند. یانکر گفت ”مشکل در ترجمه بوده, ترامپ منظورش این نبود که بگوید مردم آلمان بد هستند بلکه مشکلاتی با آلمان و مردم آلمان وجود دارد ”.

مرکل گفت با ترامپ مذاکراتی ”فعال و صریح” در حاشیه اجلاس داشتند. مشاور امنیت ملی اچ آر مک مستر گفت, دو رهبر درمورد تجارت و تغییرات آب و هوا و اوکراین مذاکره کردند.