تصویب لایحه دو حزبی تحریم های جامع و حسابرسی از رژیم آخوندی به خاطر تروریسم

با شروع بررسی طرح‌های تحریم در کنگره آمریکا، لایحه دو حزبی تحریم‌های جامع و حسابرسی از رژیم آخوندی به‌خاطر مداخلات تروریستی، برنامه موشک‌های بالیستیک و نقض حقوق بشر در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به تصویب رسید.

دراجلاس کمیته روابط خارجی مجلس سنا که هواداران مقاومت نیز حضور داشتن لایحه «قانون سال ۲۰۱۷ برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة رژیم ایران» توسط سناتورهای ارشد از هر دو حزب ارائه شده و تاکنون از حمایت ۵۰ سناتور برخوردار است.

در پی تصویب لایجه مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده رژیم آخوندی با ۱۸ رأی مثبت در برابر ۳ رأی منفی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، این کمیته با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: لایحه مذکور تحریم‌های مربوط به توسعة موشک بالیستیک توسط رژیم ایران، حمایت آن از تروریسم، انتقال تسلیحات متعارف به و از ایران و موارد نقض حقوق بشر توسط رژیم را گسترش خواهد داد.

در این اطلاعیه موارد کلیدی لایحه دوحزبی تحریم رژیم آخوندی به این ترتیب ذکر شده است:
- تحریم‌های الزام‌آور جدید (در ارتباط با برنامة) موشک‌های بالیستیک؛ به‌معنی اعمال تحریم‌های الزام‌آور بر افراد مرتبط با برنامة موشک بالیستیکی (رژیم) ایران و کسانی که با آنها داد و ستد می‌کنند.
- تحریم‌های جدید مربوط به تروریسم: اعمال تحریم‌های (مرتبط با) تروریسم بر سپاه پاسداران و تعیین افرادی که هم‌اکنون به‌خاطر حمایت رژیم از تروریسم تحت تحریم قرار دارند.
- اجرای تحریم تسلیحاتی: رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که دارایی‌های هر شخص یا نهادی را که درگیر فعالیتهای مشخص مربوط به عرضه، فروش یا انتقال تسلیحات ممنوعه و مواد مرتبط با آن به ایران و یا از ایران است مسدود کند.
در صورت تصویب این لایحه در جلسة سنا و تأیید رئیس‌جمهور آمریکا، دولت این کشور ظرف ۹۰ روز، باید تحریم‌های جدید را علیه رژیم آخوندی تصویب کند.

مصوبه جدید دو حزبی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، رییس جمهور آمریکا را مکلف میسازد افراد و نهادهایی که در برنامه‌های موشکی و اقدامات ضد حقوق‌بشر نقش داشته‌اند حتی اگر از لیست خارج شده باشند مجدداً مشمول تحریم خواهند شد.
سناتور باب کورکر رئیس کمیتة روابط خارجی سنای آمریکا در این رابطه، گفت: «من نسبت به  این اقدام دوحزبی قوی مفتخرم و برای (رأی‌گیری) به‌موقع (بر سر این لایحه) در جلسه اصلی سنا کار خواهم کرد».

سناتور کورکر تأکید کرد: «ما دیگر نمی‌توانیم اجازه بدهیم که توافق اتمی با (رژیم) ایران سیاست ایالات متحده در سراسر خاورمیانه را دیکته کند. این لایجه یک گام اول مهم در راستای حسابرسی از (رژیم) ایران برای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة غیر اتمی آن است... همان‌طور که بسیاری از ما در آن زمان پیش‌بینی کردیم، رفتار یاغی‌گرایانة (رژیم) ایران از زمان اجرای توافق، فقط افزایش یافته و این لایحة دو حزبی که توسط کمیته (روابط خارجی) به‌تصویب رسید... ابزارهای افزوده‌یی را در اختیار دولت ترامپ قرار خواهد داد تا (حکومت) تهران را مورد حسابرسی قرار بدهد».

وی هم‌چنین گفت: «(این لایحه) هم‌چنین پیام مهمی می‌فرستد که آمریکا دیگر استمرار (اقدامات) تجاوزکارانة (رژیم) ایران را نادیده نخواهد گرفت».

سناتور بن کاردین رئیس دموکرات‌ها در کمیتة روابط خارجی سنا نیز طی سخنانی، گفت: «(رژیم) ایران به بی‌ثباتی در منطقه کمک می‌کند و هیچ‌گونه تمایلی به پیوستن به جامعة کشورهای مسئول از طریق متوقف‌کردن رفتار بدخواهانه‌اش، نشان نداده است. تصویب دو حزبی لایحة (تحریم رژیم) ایران تأکیدی استبر نقض کنگره در تدوین یک نقشة مسیر برای پس‌زدن اقدامات تجاوزکارانة (رژیم) ایران است... (این رژیم) و مشتریان و عواملش باید از این لایحه این برداشت را بکنند که در حالی که ما به التزامات... برجام پایبندیم، هم‌چنان به پس‌زدن برنامه موشک‌های بالیستیک (رژیم) ایران، حمایت آن از تروریسم، نقض تحریم تسلیحاتی و نقض حقوق بشر شهروندان (ایرانی)، متعهدیم».

هم‌چنین سناتور مارکو روبیو که در آخرین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه بود در این رابطه، گفت: «ضروری است که ایالات متحده اقدامات بیشتری را برای تهدیدات گسترش‌یابنده موشکی رژیم ایران، حمایت آن از تروریسم بین‌المللی... و نقض سیستماتیک حقوق بشر، انجام بدهد... این لایحة دو حزبی، به‌خصوص بعد از توافق اتمی، یک گام مهم در همین راستاست؛ من در انتظار آن هستم که با دولت ترامپ کار کنم تا سرانجام بتوانیم (رژیم) ایران را به خاطر این اقدامات، مورد حسابرسی قرار بدهیم».

سناتور برجستة دموکرات رابرت منندز نیز تصریح کرد که  تصویب لایحة تحریم رژیم ایران در کمیتة روابط خارجی، گامی در راستای تضمین عدم مصونیت رژیم آخوندی است.

وی گفت: «مستقل از پروندة اتمی و در حالی که دورة دوم ریاست‌جمهوری روحانی شروع می‌شود...، سیاست گسترده‌تر ما در قبال (رژیم) ایران باید سیاستی باشد که (این رژیم) را به‌خاطر تلاش‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه، توسعة تکنولوژی غیر قانونی و خطرناک موشکی و فعالیت‌های شریرانة آن به‌عنوان حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان مورد حسابرسی قرار می‌دهد».

سناتور منندز اضافه کرد: «در حالی که دولت (آمریکا) به بازبینی سیاستش در قبال (رژیم) ایران ادامه می‌دهد، کنگره باید شاخص‌های روشنی را جهت تحمیل عواقب واقعی برای رفتار غیر قانونی (رژیم) ایران به‌ثبت برساند. (رفتاری که) بر خلاف امنیت ملی ما و متحدانمان در منطقه است. من با پشت کار به همراه همکارانم تلاش خواهم کرد تا این لایحه مهم به‌سرعت در برابر (اجلاس) کامل کنگره قرار گیرد و برای امضا، به دفتر رئیس‌جمهور برود».

سناتور تام کاتن نیز طی اظهاراتی، گفت: «اکنون به حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر تجاوزات توسعه‌طلبانه‌اش، یک گام نزدیک‌تر شده‌ایم».
هم‌چنین سناتور باب کیسی، تأکید کرد: «پیشبرد این لایحة دو حزبی، یک پیام روشن به (رژیم) ایران خواهد فرستاد که کشور ما در راستای مقابله با تجاوزات آن در کشورهایی مثل سوریه و یمن، (مقابله) با حمایت آن از گروه‌های تروریستی مثل حزب‌الله، توسعة تکنولوژی موشک بالیستیک و نقض‌های زنجیره‌یی حقوق بشر کار خواهد کرد».

علاوه بر مصوبه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان این کشور، جلسة استماعی پیرامون تهدیدات جهانی رژیم آخوندی در زیرکمیتة تروریسم، منع تکثیر و تجارت به ریاست قاضی تد پو برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن به قرار دادن سپاه پاسداران رژیم در لیست تروریستی فراخوان دادند.

قاضی تد پو در بخشی از سخنان خود به افشای طرح‌های رژیم آخوندی در پروژه تولید بمب اتمی توسط دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت در اوایل اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت شک و تردیدهایی نسبت به پایبندی رژیم ایران به برجام وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، تأکید کرد: «شک و تردیدهایی دربارة پایبندی (رژیم) ایران به توافق (اتمی) وجود دارد... شورای ملی مقاومت ایران ماه گذشته (اعلام کرد، رژیم) ایران، هم‌چنان روی (برنامة) تسلیحاتی‌کردن یعنی قدم نهایی در مسیر (تولید) بمب اتمی کار می‌کند. ما باید هر کاری را که می‌توانیم انجام بدهیم تا جهان و مردم ایران بفهمند که ما از آنها در تغییر رژیم حمایت می‌کنیم. این باید سیاست آمریکا باشد و نه یک درگیری نظامی با (رژیم) ایران».

تلویزیون حکومتی، خشم و غیظ رژیم آخوندی از تصویب طرح «قانون مقابله با اقدامات برهم زننده ثبات توسط رژیم ایران» در کمیته روابط خارجی آمریکا را به نمایش گذاشت.