بیانیه پایانی کنفرانس سران ۵۵ کشور عربی و اسلامی آمریکا علیه تروریسم و برنامه موشکی رژیم آخوندی

سران و مقامات عالیرتبه ۵۵ کشور عربی و اسلامی و آمریکا در بیانیة پایانی اجلاس ریاض سیاست صدور تروریسم و مداخلات رژیم آخوندی در منطقه به شدت محکوم شد.

۴ بند از بیانیة پایانی این اجلاس به مداخلات، تروریسم و برنامة موشک‌های بالیستیک رژیم آخوندی اختصاص یافته است.
این بیانیه، تأکید می‌کند: «رهبران حاضر در اجلاس بر رد قاطعانة اقدامات رژیم ایران به‌منظور متزلزل کردن امنیت و ثبات منطقه و جهان و استمرار حمایت آن از تروریسم و افراط‌گرایی تأکید کردند. آنها به افزایش تلاش‌هایشان برای نظارت بر امنیت منطقه و جهان و مقابلة قاطعنامه با فعالیت‌های توطئه‌گرانه و مخرب رژیم ایران در داخل کشورهایشان و از طریق هماهنگی مشترک متعهدند.
آنها هم‌چنین بر خطر برنامة موشک‌های بالیستیک رژیم ایران تأکید کردند و استمرار نقض کنوانسیون وین دربارة روابط دیپلماتیک توسط رژیم ایران را محکوم کردند».

در بیانیه کنفرانس سران کشورهای عربی و اسلامی و آمریکا در ریاض، هم‌چنین آمده است: رهبران حاضر در نشست ریاض مواضع خصمانه رژیم ایران و استمرار دخالت رژیم ایران در امور داخلی دیکر کشورها را، که نقض صریح قوانین بین‌المللی و اصول حسن همجواری است، محکوم کرده و بر ضرورت مقابله با این اقدامات تاکید کردند.
در بیانیه پایانی اجلاس ریاض هم‌چنین، آمده است: «رهبران کشورها... تأکید کردند که این اجلاس سران، یک دگرگونی تاریخی در روابط عربی-اسلامی با ایالات متحده است... رهبران بر تعهد قاطع کشورهای خود برای مقابله با تروریسم در همة اشکال آن... تأکید کردند».
اکنون توجه شما را به گزارشی دربارة اجلاس ریاض جلب می‌کنیم:

در اجلاس سران کشورهای عربی، اسلامی و آمریکا که در ریاض برگزار شد، سران و مقامات 55 کشور عربی و اسلامی با جمعیتی بالغ بر بیش از یک میلیارد نفر شرکت داشتند؛ علاوه بر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، کشورهای مصر، عراق، افغانستان، آلبانی، لبنان، لیبی و هم‌چنین پرزیدنت محمود عباس رئیس دولت فلسطین در میان شرکت‌کنندگان این اجلاس بودند.

ناظران و گزارشگران حضور مقامات عالیرتبة بیش از ۵۰ کشور اسلامی و عربی در اجلاس مشترک با رئیس‌جمهور و مقامات آمریکا را رویدادی بی‌سابقه دانستند و گفتند که واقعیت چشم‌گیر، غیبت رژیم آخوندی و دیکتاتوری بشار اسد در سوریه است.

در شروع اجلاس ریاض ملک سلمان در سخنرانی خود ضمن محکوم‌کردن تروریسم و بنیادگرایی تحت نام اسلام، رژیم آخوندی را «نوک پیکان» تروریسم نامید، و گفت: «ما تمامی انواع آسیب‌رسانی به روابط کشورهای اسلامی با کشورهای دوست و دسته‌بندی مردم و کشورها بر اساس مذهب و فرقه را محکوم می‌کنیم. چنین اعمال شنیعی فقط نتیجة تلاش‌هایی برای سوءاستفاده از اسلام تحت پوش مقاصد سیاسی است که نفرت، افراط‌گرایی، تروریسم و جنگ‌افروزی مذهبی و فرقه‌یی را دامن می‌زند. رژیم ایران و گروه‌ها و سازمان‌های وابسته به آن مثل حزب‌الله و حوثی‌ها و هم‌چنین داعش و القاعده و دیگران، نمونه‌های روشنی از آن هستند».

ملک سلمان اضافه کرد: «رژیم ایران از زمان روی کار آمدن خمینی تا امروز، نوک پیکان تروریسم بین‌المللی است. ما از ۳۰۰ سال قبل در این کشور، تروریسم و افراط‌گرایی را ندیده بودیم، تا وقتی که خمینی در سال ۱۹۷۹... ظهور کرد. رژیم ایران ابتکار عمل‌ها برای حسن همجواری را که توسط کشورهای ما بر مبنای حسن نیت ارائه شده، رد کرده است. این رژیم این ابتکار عمل‌ها را با جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه، اعمال جنایتکارانه، مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، نقض فاحش قانون بین‌الملل و نقض اصول حسن هم‌جواری، هم‌زیستی و احترام متقابل جایگزین کرده است. رژیم ایران به اشتباه گمان کرد که سکوت ما علامت ضعف و خرد ما علامت عقب‌نشینی است. اما بعداً همان‌طور که در یمن و سایر کشورهای منطقه دیدیم، ما از اقدامات خصمانه و مداخله‌جویانة آن به تنگ آمدیم... ما هم‌زمان بر قدردانی و احتراممان نسبت به مردم ایران تأکید می‌کنیم؛ آنها به‌خاطر جنایات این رژیم، سرزنش نخواهند شد».

پس از آن دونالد ترامپ اولین سخنرانی خود را در خارج از کشور ایراد کرد و خطاب به شرکت‌کنندگان، گفت: «هدف ما تشکیل ائتلافی از کشورها برای مقابله با افراط‌گرایی است... این اجلاس بی‌سابقه... سمبلی برای جهان از تعهد مشترک ما است... آمریکا آماده است در کنار شما بایستد... اما کشورهای خاورمیانه برای شکست‌دادن این دشمن، نمی‌توانند منتظر آمریکا بمانند. باید خودشان آیندةشان را رقم بزنند و دربارة آن تصمیم بگیرند... عربستان و ائتلاف منطقه‌یی علیه حوثی‌ها در یمن دست به اقدام قدرت‌مندی زده‌اند... از شورای همکاری تقدیر می‌کنم.... که حزب‌الله را که قطعاً یک گروه تروریستی است، لیست‌گذاری تروریستی کرد».

وی سپس دربارة تهدید رژیم آخوندی، گفت: «بدون اشاره به حکومتی که برای تروریست‌ها پایگاه امن، پشتیبانی مالی و وضعیت اجتماعی لازم را برای عضوگیری فراهم می‌کند، هیچ بحثی دربارة نابود کردن تهدید (تروریسم) کامل نخواهد بود. این رژیم، (رژیم) ایران است که از لبنان، تا عراق تا یمن، تروریست‌ها، شبه نظامیان و دیگر گروه‌های افراطی را تأمین مالی می‌کند و آموزش می‌دهد و دهه‌ها است که بر آتش جنگ‌های فرقه‌یی و تروریسم دمیده است...».

ترامپ اضافه کرد: «کسانی که بیش از همه در طول زمان قربانی رژیم ایران بوده‌اند، مردم این کشورند. ایران دارای تاریخ و فرهنگی غنی است اما مردم ایران به‌خاطر دنبال کردن جنگ‌افزوزی و تروریسم از سوی سران (رژیم حاکم)، متحمل درد و رنج و بدبختی شده‌اند. تا زمانی که رژیم ایران خواهان آن نباشد که به شریکی برای صلح تبدیل شود، همة کشورها باید به‌همراه هم برای منزوی‌ کردن آن کار کنند و نگذارند تروریسم را تأمین مالی کند و برای روزی دعا کنند که مردم ایران بتوانند از حکومت عادلانه‌یی برخودار بشوند که کاملاً شایستة آن هستند».

رئیس جمهور آمریکا پس از عربستان به اسرائیل و فلسطین سفر کرد.
وی در سخنان خود در تل آویو گفت: رژیم ایران در سراسر جهان از تروریسم حمایت و آن‌را تأمین مالی می‌کند... رژیم ایران باید فوراً حمایت مالی و نظامی و آموزشی مرگبار خود به تروریستها و شبه‌نظامیان را متوقف کند و آمریکا هرگز اجازه نمی‌دهد این رژیم به سلاح اتمی دست پیدا کند. در این زمینه، اجماع قدرتمندی میان کشورهای جهان از جمله در بسیاری از کشورهای مسلمان جهان وجود دارد، من عمیقاً از گفتگویم با رهبران جهان اسلام در عربستان سعودی تشویق شدم، بسیاری از کشورهای مسلمان خواستار حل و فصل تروریسم و افراطی‌گری هستند و گامهایی برای انجام این تعهد برداشته‌اند.
دونالد ترامپ افزود: در کشورهای عربی واقعگرایی رو به افزایشی درباره تهدید رژیم ایران وجود دارد، تهدیدی که شکی در آن نمی‌توان کرد.
رئیس جمهور آمریکا درباره مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل گفت که در ملاقات با پرزیدنت محمود عباس این موضوع را دنبال خواهد کرد. وی تأکید کرد: کودکان فلسطینی و اسرائیلی باید در امنیت رشد کنند.