سرنوشت دریاچه ارومیه برای خلیج گرگان

بحران های لاعلاج محیط زیست در حاکمیت ولی فقیه که به گفته کارشناسان رژیم در روند خود به صنعتی بنام «خشکسالی» برای رودخانه ها، تالاب ها، دریاچه ها و منابع زیر زمینی آب تبدیل شده است، اکنون به خلیج تاریخی گرگان نیز سرایت کرده است.

به گفته مدیر حکومتی در بخش محیط زیست استان گلستان: «خلیج ۴۰۰۰ هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای مازندران است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است. خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کند و فعالان و مسئولان محیط زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی ممکن است به زودی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه شود». (خبرگزاری حکومتی مهر ۵ خرداد ۱۳۹۵)

ابعاد این بحران در استان زر خیز گلستان بحدی است که به گفته یک فعال محیط زیست، ادامه این روند به بحران بزرگتردیگری بنام برهم خوردن تعادل اکولوژیک دریای خزر راه خواهد برد.
وی در این رابطه می افزاید: «اهمیت تالاب میانکاله و خلیج گرگان بر کسی که اطلاعات اولیه‌ای از محیط زیست داشته باشد پوشیده نیست. این تالاب یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر بوده و هست و به دلیل شکل خاص جغرافیایی و اکوسیستم خاصی که دارد محل زادآوری بسیاری از گونه‌های استخوانی و غضروفی دریای خزر است. اگر ارتباط خلیج گرگان با دریای مازندران به واسطه کانال چپاقلی به هر دلیلی محدودتر از گذشته شود قطعاً روی اکوسیستم دریای خزر تأثیر به سزایی خواهد داشت چون خلیج گرگان یکی از زادگاه‌های اصلی خانواده‌هایی از ماهیان استخوانی و غضروفی است».

همچنین پیش بینی می شود که تبعات خشکسالی در خلیج گرگان از سوی دیگر تاثیرات مخربی بررودخانه ها در جنوب دریای خزر و نیز بستر های آبی و رودخانه ای در «البرز شرقی، مرکزی و غربی» خواهد داشت. در این راستا نیز صدمات جبران ناپذیری متوجه باغات مرکبات و شالیزارها خواهد گردید.
اعلام بروز فاجعه در این بخش مهم آبی کشور در حالی است که تاکنون دولت آخوند روحانی به موازات بی عملی، بی تفاوتی و نبود سیاست ها ی راهبردی، از اعطاء هرگونه بودجه ای برای خروج از این بحران خودداری کرده است.
از دیگر تبعات روند خشکسالی خلیج گرگان، به یقین از بین رفتن شبکه ها و بستر ماهی ها و دیگر جانوران دریایی در این بخش است. این فعال محیط زیست با اعتراف به روند این بحران ادامه می دهد: “فوک خزری بزرگترین پستاندار و شکارچی دریای خزر است. به این جانوران که در راس هرم غذایی هستند اندیکاتور می‌گویند چون می‌توانند آلودگی‌ها را نشان بدهند. آزمایش‌های انجام شده شاهد این مدعاست که فشار بسیار بسیار جدی هم از راه آلودگی و هم کاهش آب و تنوع زیستی در بزرگترین دریاچه دنیا وجود دارد. در ۱۰ سال گذشته جمعیت ۳ میلیونی فوک خزری به ۷۰هزار رسیده است و این یک کاهش بسیار جدی است که منطقه را تهدید می‌کند».