بی کفایتی سیاستهای نادرست و افزایش بحرانهای زیست محیطی در ایران

کنفرانس آب و هوا در پاریس امروز سه شنبه 10آذر دومین روز خود را در میان تدابیر شدید امنیتی پشت سر گذاشت. این کنفرانس دو هفته ادامه خواهد داشت و رهبران ۱۴۷ کشور در این نشست معروف به "سی او پی ۲۱" (COP21) سخنرانی خواهند کرد. انتظار می رود بخش اعظم سخنرانها در پاریس، توافق برای محدود کردن میزان روند گرمایش به حداکثر دو درجه سانتگیراد متمرکز باشد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته طی سخنانی در این کنفرانس گفت: کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در پاریس می تواند "نقطه عطفی" در تلاش های جهانی برای محدود کردن روند گرمایش باشد. کشورهای صنعتی جهان مانند آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا، چین، روسی، هند،اندونزی و برزیل سهم بزرگی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند.

بنا برآخرین گزارش های انتشاریافته ازسوی سازمان ملل متحد، ایران تحت خاکمیت آخوندها، درمیان ده کشوربزرگ تولید کننده گاز های گلخانه ای قرار دارد. کارشناسان علل حضور رژیم ایران را در رده هشتم و یا نهم گسیل دارندگان گازهای گلخانه ای وجود مجموعه ای از میلیون ها خودروی غیراستاندارد، تولید و استفاده از فراورده های نفتی و گازی برای تولید انرژی می دانند.
در آماری که انستیتو جهانی منابع طبیعی تیر ماه سال 94 منتشر کرده بود رژیم ایران با تولید سالانه ۷۱۵ میلیون تن دی اکسید کربن در جایگاه دهم قرار داشت.
ده کشوری که در صدر جدول قرار دارند بیش از ۷۲ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند، که با توجه به حضور صنعتی‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان در میان آنها قابل فهم به نظر می‌رسد. حضور رژیم ایران، که در تولیدات صنعتی و کشاورزی جهان سهم بسیار ناچیزی دارد در بین ده کشور اصلی آلوده‌کننده هوا، بیش از هر چیز به فعالیت‌های حوزه صنایع نفت و گاز و فرسودگی تجهیزات در این بخش و عدم بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته جهان ارتباط دارد.
در بسیاری از صنایع نفت و گاز ایران استانداردهای جهانی رعایت نمی‌شود و ارزیابی‌های زیست‌محیطی در پروژه‌های عظیمی مانند پارس جنوبی در اغلب موارد به دلیل کمبود منابع به اجرا درنیامده است.
شماری از بحران‌های زیست محیطی ایران در این مدت ناشی از سیاست‌های نادرست در بخش کشاورزی و طرح‌هایی مانند سدسازی‌های بی‌رویه است که مهم‌ترین تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را به مرز خشکی و نابودی کشانده اس. و با ادامه این سیاستها هر روز بر بحرانهای زیست محیطی در ایران تحت حاکمیت آخوندها افزوده خواهد شد.