رویتر - فرانسه: گذشته فعالیت اتمی رژیم ایران باید کاملا روشن شود

فرانسه خواستار انتشار گزارش کامل و دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی از گذشته فعالیتهای هسته یی رژیم ایران شد.

در آستانه برگزاری اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد رژیم ایران، وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه ۹ آذر اعلام کرد آژانس باید تمامی ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای گذشته رژیم ایران را اعلام کند.
رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، خواستار انتشار «گزارش کامل» آژانس و ارائه «همه اطلاعات» از برنامه گذشته هسته‌ای رژیم ایران شد.
گزارشی که قرار است حداکثر روز چهارشنبه این هفته به شورای حکام آژانس ارائه شود، در سرنوشت برجام اثرات مهمی خواهد داشت.
درخواست فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که مقامهای رژیم ایران از جمله وزیر خارجه و معاون او و دبیر شورای عالی رژیم در روزهای گذشته اجرای برجام را به مختومه شدن پرونده فعالیتهای اتمی گذشته رژیم مشروط کرده اند.

رویتر: مواضع سخت فرانسه
خبرگزاری رویتر گزارش داد: در حالی که آمریکا به مختومه کردن فعالیت‌های هسته‌ای رژیم ایران در گذشته، ابراز تمایل کرده بود، فرانسه مانند گذشته مواضع سختی اتخاد کرده است. فرانسه پیشتر نیز در دوره‌ای از مذاکرات طولانی هسته‌ای با رژیم ایران، مواضع سخت‌گیرانه‌تری را در مقایسه با سایر مذاکره‌کنندگان نشان می داد.
اگر یکی از اعضای شورای حکام، از جمله فرانسه، از گزارش آژانس درباره پی‌ام‌دی یا ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی رژیم ایران ابراز نارضایتی کند، ممکن است آغاز اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای رژیم ایران و قدرت‌های جهانی با تعویق جدی روبه‌رو شود.
خبرگزاری رویتر خاطرنشان کرد: گزارش چهار سال پیش آژانس با مطرح کردن ۱۲ سؤال و ابهام، این احتمال را مطرح کرده بود که فعالیت اتمی رژیم ایران در گذشته در راستای دستیابی به بمب اتم بوده‌است.
رویتر - ۹ آذر ۹۴