محکومیت حمله به زنان و اعدام ریحانه جباری

دولت کانادا اعدام ریحانه جباری را قویاً محکوم کرد و حکومت آخوندی را «یک رژیم قاتل» توصیف نمود.


در بیانیة جان برد وزیر خارجة کانادا، آمده است: «کانادا با قوی‌ترین لحن ممکن، اعدام ریحانه جباری توسط (رژیم) ایران را محکوم می‌کند. این طراح داخلی 26 ساله، تازه‌ترین قربانی یک رژیم قاتل است».
وزارت خارجة کانادا با تأکید بر این‌که محاکمة ریحانه جباری به اتهام قتل کسی که قصد تعرض به او را داشته عمیقاً ناقص بوده است می‌افزاید، این اعدام به‌رغم تلاش‌های بین‌المللی برای اجرای عدالت صورت گرفت... «اعدام خانم جباری، یک نمونة تراژیک دیگر از مخالفت (رژیم) ایران با روند دادرسی مناسب و نقص‌های نهادینه در سیستم قضایی (این رژیم) است».
وزارت خارجة کانادا، اضافه می‌کند: «(رژیم) ایران با عدم ارائة دادرسی مناسب به خانم جباری بار دیگر به‌نحوی بی‌شرمانه بی‌میلی خود را به گردن‌نهادن به التزامات حقوق بشر بین‌المللی و احترام به کرامت و حقوق مردمش به‌نمایش گذاشت. مردم ایران و در این روز به‌طور خاص خانوادة ریحانه جباری، شایستة بهتر از این هستند».
 سایت وزارت خارجة کانادا 4 آبان 93


خانم الیزابتا زامپاروتی نماینده پیشین پارلمان ایتالیا طی پیامی اسیدپاشی علیه زنان در ایران را محکوم کرد و برای تحقیقات پیرامون این جنایات ضدبشری به جامعه بین المللی فراخوان داد.
خانم زامپاروتی گفت: با توجه به این جنایات و تعداد رو به افزایش اعدامها در ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان روی کار آمدن روحانی بدتر شده است. تعداد افرادی که طی یکسال در دوران آخوند روحانی اعدام شده اند به 817 نفر می رسید و این یک رکورد برای رژیم ایران. ولی به دولت ایتالیا فراخوان داد تا جنایت اسید پاشی علیه زنان در ایران را مورد بررسی و رسیدگی قرار بدهد

خانم سویم آربانا، رئیس یکی از انجمن های مدافع حقوق زنان در آلبانی و از پایه گذاران انجمن های انساندوستانه در آلبانی طی پیامی ضمن اعلام همبستگی با فراخوان کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت ایران، اعدام ریحانه جباری و موج اسیدپاشی به زنان و دختران ایرانی را محکوم کرد. خانم آربانا در این پیام از جمله نوشته است:” جنایت وحشیانه پاشیدن اسید به صورت زنان و دختران ایرانی که تنها به جرم زن بودن و سرخم نکردن در مقابل قوانین زن ستیزانه آخوندها مورد خشم و غضب نیروهای لباس شخصی رژیم زن ستیز حاکم بر ایران قرار گرفته اند را محکوم کرده و حمایت خود را از جنبش زنان ایران که در صف مقدم جنبش های اعتراضی و قیام علیه آخوندهای حاکم و قوانین زن ستیزانه آنها قرار دارند ابراز میداریم.
در همین حال، مجلة اکونومیست طی گزارشی دربارة افزایش اقدامات سرکوبگرانه علیه زنان توسط رژیم آخوندی، می‌نویسد: «افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر و سرطان در ایران به بالاترین حد خود رسیده است... اما نگران‌کننده‌ترین موضوع، تلاش‌های تازه حکومت، برای کنترل زنان است».

اکونومیست سپس با اشاره به موج اسیدپاشی بر روی زنان به بهانة بدحجابی و نیز اعدام ریحانه جباری، می‌افزاید: «روز 22 اکتبر، معترضان در اعتراضات اصفهان علیه حملات با اسید به زنان، شعار دادند: «مرگ بر افراطی‌گری مذهبی».