پایان بی نتیجه دور دیگری از مذاکرات اتمی

مذاکرات هسته یی رژیم ایران و پنج به علاوه یک روز یکشنبه 28دیماه به پایان رسید.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه رژیم ایران گفت: «هنوز زود است که در  مورد پیشرفت این مذاکرات اظهار نظر کرد». وی افزود: ”اختلافها هم‌چنان به قوت خود باقی هستند“.
ما در طول یکسال گذشته و به اعتقاد من در طول 10 سال گذشته که در موضوع هسته ای درگیر با کشورهای غربی بودیم این رو در عمل ثابت کردیم که استفاده از ابزار فشار، استفاده از ابزار تهدید، استفاده از ابزار تحریم، در مقابل ایران جوابگو نیست نمی تونه این ابزارها ایران را وادار بکنه که از حق خودش صرفنظر بکنه یا در مذاکرات نرمش نشان بده، .. می دانند که هیات ایرانی به هیچوجه بزبان تهدید و تحریم جواب نمیده، به هیچوجه به زبان تهدید و تحریم جواب نمیده، به هیچوجه تحمل نمیکنه استفاده از تهدید رو یا تحریم رو یا فشار به انحا مختلف رو.
ما هیچ ابایی نداریم که در صورت افزایش فشارها میز مذاکره رو ترک بکنیم، هیچ ابایی نداریم که در مقابل زبان تهدید با زبان متقابل صحبت بکنیم».

نیکولا دو ریویر مذاکره‌کنندة فرانسه به خبرنگاران، گفت: «تصور نمی کنم در این مذاکرات پیشرفتی حاصل شده باشد».  
یک دیپلمات نیز به رویتر، گفت: «پیشرفت حقیقی محدود است».
فرستادة چین، گفت: «زمان رو به اتمام است»... همه طرف‌ها باید «یک رویکرد پراگماتیک و انعطاف‌پذیر» اتخاذ کنند و به «تصمیمات قاطع سیاسی» برسند.
دور بعدی گفتگوهای رژیم ایران و پنج به علاوه یک در اوایل ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد اما هنوز محل و تاریخ دقیق آن مشخص نشده است. هیچ یک از مذاکره کنندگان اظهارنظری در مورد رسیدن به اصول توافق نکردند.

رویتر-28دی93

درحالی که مذاکرات اتمی رژیم با کشورهای 5 بعلاوه یک تا تیرماه ادامه دارد، کنگره و سنای آمریکا در مخالفت با سیاستهای دولت اوباما درصدد تصویب قطعنامه های جدیدی در زمینه تشدید تحریمها است. 

هم‌اکنون در کنگره و سنای آمریکا دو موضوع در ارتباط با مذاکرات هسته‌یی مورد بحث و بررسی است: یکی اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم و دیگری ضرورت تأیید هرگونه توافق نهایی از سوی کنگره.
ال مانیتور گزارش داد: «با اولین گام به‌سمت تصویب لایحة تحریم‌ها توسط سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان، نبرد بین کنگره و کاخ سفید بر سر (رژیم) ایران به‌طور جدی از این هفته شروع خواهد شد».
قرار است کمیتة بانکی سنای آمریکا روز 22 ژانویه بر سر لایحة جدید سناتورها منندز و کرک رأی‌گیری کند؛ (این لایحه)، در صورتی که رژیم تا 6 ژوئیه حاضر به توافق نشود، به‌صورت تدریجی تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد.
به گفتة ال مانیتور، اوباما برخی از بالاترین مقام‌های دولت خود را به جلسة استماع کمیتة بانکی سنا در 20 ژانویه می‌فرستد تا قبل از رأی‌گیری بر سر لایحة مذکور، از عدم ارائة تحریم‌های جدید دفاع کنند؛ این مقام‌ها عبارتند از آنتونی بلینکن نفر شمارة دو وزارت خارجه و دیوید کوهن مسئول تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری.
در همین حال سناتور مارکو روبیو در مصاحبه با سی.بی.اس. از اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم حمایت کرد.
سی.بی.اس. گزارش داد، سناتور روبیو گفت که به‌رغم مخالفت شدید اوباما و متحدان او هم‌چون دیوید کامرون...، کنگرة آمریکا باید تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند.
مارکو روبیو که از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: «به‌نظرم ما به تحریم‌های جدید نیاز داریم. به اعتقاد من، هرگونه توافقی با (رژیم) ایران مستلزم تأیید کنگره است و امیدوارم سریعاً در کنگرة جدید برای تصویب هر دو موضوع حرکت کنیم. (رژیم) ایران فقط به‌خاطر تحریم‌های کنونی پای میز مذاکره است. و مذاکرات کنونی، به‌طور واقع به نتیجه نخواهد رسید».
از سوی دیگر سناتور لیندزی گراهام در مصاحبه با ان.بی.سی. تصریح کرد، ما خواهان... یک راه حل دیپلماتیک هستیم... ولی (رژیم) ایران باید درک کند که اگر شما از مذاکرات خارج شوید یا تقلب کنید، کنگره مصمم است دوباره تحریم‌هایی را اعمال کند».
سناتور گراهام افزود، در صورتی که اوباما به کنگره اجازه بدهد هرگونه توافق نهایی با رژیم ایران را به رأی بگذارد، حاضر است از تلاش برای اعمال تحریم بیشتر خودداری کند.
انتظار می‌رود اوباما در سخنرانی سالانة خود در 20 ژانویه، اظهاراتی علیه تلاش‌ها برای تحریم جدید ایراد کند. وی برخی از بالاترین معاونان خود را به استماع کمیتة بانکی سنا (20 ژانویه) می‌فرستد تا قبل از رأی‌گیری بر سر لایحة (مذکور)، از (عدم ارائة) تحریم‌های جدید دفاع کنند؛ (این مقام‌ها) آنتونی بلینکن نفر شماره دو وزارت خارجه و دیوید کوهن مسئول تحریم‌ها در خزانه‌داری خواهند بود.
ال مانیتور مطلع شد که رهبران کنگره از هر دو حزب روی تلاش‌های خود برای تحریم کار می‌کنند.
سی بی اس - ال مانیتور - 29دی93