محدودیت های ضدانسانی علیه ساکنان لیبرتی

نیروهای عراقی برای پنجمین ماه متوالی از تحویل لیفتراک به ساکنان لیبرتی خودداری می‌کنند
شمار زیادی از ساکنان بر اثر حمل بار دچار بیماریهای شدید استخوانی شده اند

نیروهای عراقی برای پنجمین ماه متوالی، لیفت تراکهای متعلق به ساکنان را برای پیشبرد امور روزانه در اختیار آنها نمی گذارند و ساکنان ناگزیر بارهای سنگین را با دست یا بر روی دوشهایشان جابه جا می کنند. بر اثر این اقدام ضدانسانی شمار زیادی از ساکنان دچار دردهای کمر، دست و بیماریهای شدید استخوانی شده اند.
در سال 2012 در جریان انتقال ساکنان از اشرف به لیبرتی، نیروهای عراقی از انتقال دهها دستگاه لیفتراک ساکنان به لیبرتی جلوگیری کردند. پس از اعتراضهای گسترده ساکنان و نمایندگانشان، نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در 21 آوریل 2012 به ساکنان به طور رسمی اعلام کرد دولت عراق سه لیفتراک در اختیار آنان قرار خواهد داد، چیزی که هرگز به اجرا در نیامد.
در نوامبر 2012، پس از مراجعات مکرر ساکنان، در یک توافق سه جانبه بین یونامی، ساکنان و دولت عراق، دو لیفتراک از اشرف به لیبرتی منتقل شد. نیروهای عراقی این دو لیفتراک را تحویل ساکنان ندادند و در مرکز پلیس نگهداری کردند تا ساکنان روزانه آن را تحویل گرفته و بعد از استفاده برگردانند. اما از همان ابتدا مأموران عراقی در تحویل روزانه لیفتراکها سنگ اندازی کرده و آنها را فقط در برخی از روزها در اختیار ساکنان قرار می دادند.
اما اکنون 5 ماه است به رغم مراجعات روزانه، نیروهای عراقی از تحویل لیفتراکها به ساکنان خودداری می کنند. محروم کردن یک جمعیت از لیفتراک آن هم در قرن بیست و یکم مفهومی جز شکنجه فیزیکی و روانی ساکنان ندارد.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
22 آبان 1393( 13 نوامبر 2014)