گروگان‌گیری یکی از ساکنان لیبرتی- شماره 2

سومین هفته بازداشت غیرقانونی یکی از ساکنان لیبرتی به بهانه یک تصادف مشکوک
فراخوان به آمریکا و ملل متحد برای آزادی بلادرنگ مجاهد خلق صفر ذاکری

امروز سه‌شنبه 11 فروردین، شانزدهمین روزی است که آقا صفر ذاکری، یکی از ساکنان لیبرتی به گروگان گرفته‌شده است و به بهانه یک تصادف مشکوک در بازداشت به سر می‌برد. در روز 10 فروردین، قاضی تحقیق دو سرباز کاملاً سالم را تحت عنوان سرنشینان هاموی و مجروحان تصادف به دادگاه برد و اظهارات آن‌ها را به‌عنوان شاکی ثبت کرد. هدف این پرونده‌سازی به‌وضوح طولانی‌تر کردن زمان بازداشت آقای ذاکری است. این در حالی است که راننده هاموی که مقصر تصادف است حتی یک روز هم در زندان نگه‌داشته نشده است.
تا روز 10 فروردین یکی از بهانه‌ها برای آزاد نکردن آقای ذاکری این بود که اظهارات این دو سرباز ثبت‌نشده است اما بعد از ثبت اظهارات این دو سرباز بازهم او را آزاد نکردند. به‌این‌ترتیب در یک روند بسیار مشکوک و سؤال‌برانگیز یک پناهنده که به‌طور مطلق بی‌گناه است، به بهانه‌های واهی و طرح پی‌درپی دعاوی جدید و بی‌پایه در بازداشت نگاه داشته و قاضی تحقیق با واردکردن سفارت فاشیسم دینی حاکم بر ایران در بغداد به پرونده، راه را برای توطئه‌های جنایت‌کارانه رژیم بازکرده است.
ادامه بازداشت این پناهنده در حالی است که مقصر تصادف تماماً راننده هاموی بوده است، کارت هویت آقای ذاکری و کارت رسمی «شخص حفاظت‌شده» و گواهینامه رانندگی ایرانی او در اختیار دادگاه گذاشته‌شده است. کمیساریای عالی پناهندگان نیز در 3 فروردین 1394 به دادگاه کرخ بغداد به‌طور رسمی نوشت: «آقای صفر ذاکری با ملیت ایرانی یک فرد مورد نگرانی کمیساریا است». همه شواهد از یک تصادف مشکوک و یک طرح خبیثانه برای اعمال فشار به ساکنان لیبرتی خبر می‌دهد.
ادامه بازداشت آقای صفر ذاکری (60 ساله) در حالی است که او پس از سه سال انتظار و باتحمل محدودیت‌های اعمال‌شده ناشی از محاصره پزشکی در لیبرتی، در روز 5 آوریل 2015، قرار عمل جراحی مهمی در بیمارستان دارد که سه سال است در انتظار آن به سر می‌برد.
مقاومت ایران بار دیگر با تأکید بر اینکه بازداشت غیرقانونی آقای ذاکری نقض آشکار یادداشت تفاهم امضاشده بین دولت عراق و ملل متحد در 25 دسامبر 2011 و نقض قانون بین‌المللی پناهندگی است، دولت آمریکا، یونامی و کمیساریای عالی پناهندگان را که بارها به‌صورت مکتوب در قبال سلامت و امنیت ساکنان متعهد شده‌اند به اقدام‌های ضروری برای خاتمه دادن به این گروگان‌گیری و آزادی فوری آقای صفر ذاکری فرامی‌خواند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران- پاریس
11 فروردین 1394 (31 مارس 2015)