تحولات یمن - ادامه عملیات ”طوفان قاطع“ - سخنرانی رئیس جمهور یمن در اجلاس سران عرب

هواپیماهای ائـتلاف طوفان قاطع برای پنجمین روز پیاپی مواضع حوثیها را در نقاط مختلف یمن هدف قرار دادند. به گزارش تلویزیون الجزیره هواپیماهای ائتلاف منطقه ای، مواضع شبه نظامیان حوثی در استان صَعده و در نزدیکی مرز عربستان سعودی و استان مارب و همچنین مواضع  دفاع ضد هوایی و مقر منطقه نظامی سوم آنها  وگردان89 رادار را بشدت بمباران کردند. شاهدان گفتند صبح دوشنبه صدای انفجارهای مهیبی شنیده شد. در مناطق بندری استان الحُدیده واقع در سواحل دریای سرخ نیز سکوی رادار دفاع ضد هوایی تحت کنترل حوثی ها  بمباران و منهدم شد. در صنعا پایتخت یمن نیز کاخ ریاست جمهوری و پادگانهای تحت کنترل حوثی ها و پایگاه هوایی دیلمی در غرب این شهر برای چندمین بار هدف بمبارانهای ائتلاف  قرار گرفت.

تلویزیون الجزیره خبر داد: استانهای جنوب یمن شاهد درگیری های سنگینی میان کمیته های مردمی  طرفدار عبد ربه منصور هادی و شبه نظامیان حوثی و نیروهای علی عبدالله صالح بود. در استان ضالع دهها تن از شبه نظامیان حوثی  به کمین کمیته های مردمی افتادند و کشته شدند. در منطقه دارالسعد عدن نیز بعد از تلاش شبه نظامیان حوثی برای نزدیک شدن به شهر  کمیته های مردمی  دهها تن از آنها را از پای درآوردند.
به گزارش الجزیره شبه نظامیان حوثی پس از مواجه شدن با مقاومت شدید مردمی از شهر قانیه در جنوب یمن عقب نشینی کردند.
به گزارش العربیه 50 تن از شبه نظامیان حوثی در نبرد با مسلحین قبایل در استان شبوه کشته شدند و 60 تن از آنها نیز اسیر شدند. نیروهای تقویتی از قبایل مأرب به کمک قبایل شبوه شتافته اند.
در سحرگاه روز دوشنبه (10فروردین) درگیریهای سنگینی میان نیروهای وابسته به دیکتاتور سابق یمن  علی عبدالله صالح  و کمیته های مردمی در نزدیکی عدن رخ داد.
از سوی دیگربه گزارش  تلویزیون الجزیره شبه نظامیان حوثی با حمایت لشگر 33 وابسته به دیکتاتور مخلوع یمن علی عبدالله صالح مناطق مسکونی شهر ضالع را با سلاحهای سنگین و توپخانه به شدت گلوله باران کرند و توانستند وارد این شهر شوند.

تمرین های  نظامی مشترک میان نیروی زمینی عربستان سعودی و یگانهای ویژه ارتش پاکستان در عربستان آغاز شد، این تمرین ها روی عملیات در مناطق کوهستانی متمرکز است.
از سوی دیگر سخنگوی عملیات «طوفان قاطع» اعلام کرد؛ درصورت نیاز عملیات زمینی شروع خواهد شد.
او افزود؛ برای انهدام سکوهای موشکهای بالستیک که متحرک هستند، نیروی هوایی تلاش می کند مواضع آنها را مشخص کند.

ریاض یاسین وزیر خارجه یمن گفت: عملیات طوفان قاطع علیه شبه نظامیان حوثی موفق شد مانع از رسیدن اسلحه به حوثی ها توسط هواپیماهای رژیم ایران شود این عملیات خط هوایی را که از تهران می آمد قطع کرد، روزانه  حداقل دو هواپیما از ایران برای حوثی ها سلاح می آوردند.
ریاض یاسین همچنین درمصاحبه ای با الجزیره در رابطه با امکان عملیات زمینی از سوی ائـتلاف عربی گفت: عملیات طوفان قاطع آغاز تشکیل یک نیروی مشترک  عربی بود و به  نظرم در نهایت ورود نیروی زمینی ضروری خواهد بود.

در اجلاس سران کشورهای عربی درشرم الشیخ مصر، رئیس جمهور یمن عبدربه منصور هادی، درسخنرانی خود دیکتاتوری آخوندی را مسئول  صدور تروریسم و ارتجاع و ویرانسازی کشورش اعلام کرد.
وی که بیش از یکسال است که نسبت به دخالت ویرانگر و اشغالگری رژیم آخوندی در یمن هشدار می دهد، سران کشورهای عربی را به ادامه عملیات توفان قاطع تا تسلیم شدن عوامل رژیم آخوندی فراخواند.

رئیس جمهور یمن- اجلاس سران عرب-28مارس2015
برای کسانیکه با صحبت از نقض حاکمیت احساسات مردممان را تحریک میکنند، میگویم کسی که حاکمیت را نقض کرده است، همانهایی هستند که مساجد و خانه های حفظ قرآن را منفجر کردند و قرارگاهها و مؤسسات مدنی را غارت کردند و شهرها و استانها را اشغال کردند و رئیس جمهور مشروع کشور را محاصره کردند و حتی برای بمباران کاخ ریاست جمهوری در عدن با هواپیمای جنگی جرأت کردند، آیا این تصویر آشکاری از نقض حاکمیت و انهدام کشور یمن نیست .
و لذا به دست نشانده رژیم ایران و بازیچه‌هایش هرکس که با آن است میگویم تو با کودکی سیاسی‌ات و بحران سازی داخلی و منطقه‌ای یمن را ویران کردی، و کسی که فکر میکند که با داد و فریاد و سخنرانی میتوان میهن ساخت، هزار بار اشتباه میکند، تو کسی هستی که حاکمیت را نقض کردی و تو مسئول هر انچه که رخ داده و خواهد داد هستی، در صورتیکه به کودکی سیاسی‌ات و رؤیاهای تنگ نظرانه‌ات ادامه بدهی، تو و همپیمانانت به عقل خویش باز گردید. وَیَمْکُرُونَ وَیَمْکُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکرینَ". صدقَ اللهُ العظیم
من به ادامه عملیات (طوفان قاطع) فرا میخوانم تا زمانیکه این باند تسلیم شدن را اعلام کند و همه مناطقی که در استانهای مختلف اشغال کرده را ترک نماید و ارگانهای کشور و قرارگاهها را ترک کند و کلیه سلاحهای سنگین و نیمه سگنینی که از قرارگاهها و انبارهای کشور غارت کرده یا ایران برای جنگ علیه دولت و مردم یمن طی سالهای گذشته به آنها رسانده است ،را تحویل دهد و تا رهبران این باند خودشان را به عدالت تسلیم کنند.
کسانیکه که قبلا اسامی آنها را برای گنجاندن در لیست جنایتکاران و سران تروریسیم بین المللی ارائه دادیم که اجازه ندادن به آنها برای ادامه جنایاتشان علیه صلح و امنیت بین‌المللی  و نیز همپیمانانشان که امنیت و حاکمیت و استقلال یمن را به بازی گرفته اند و مهار خواستهای آنها و تحمیل خواسته‌هایشان به یمن و تعقیب آنها و خشکاندن منابع تأمین مالی‌شان، تا از توطئه آشکار و نهان با رژیم ایران علیه یمن و جمهوریت و وحدت و ثباتش متوقف شوند. و از نعره‌های فرقه گرایانه و مذهبی و منطقه‌ای دست بردارند.

رجب طیب ارودوغان رئیس جمهور ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مجدداُ بر موضوع کشورش در حمایت از عملیات طوفان قاطع و خروج نیروهای رژیم ایران از یمن گفت: صحبتهای ما در باره یمن برخواسته از احترام ما به تمامیت ارضی یمن و حفاظت از وحدت این کشور است ما بر خروج نیروهایی که در امور داخلی یمن دخالت می کنند اصرار داریم.
رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به واکنش ایادی رژیم که موضعگیری او را اهانت آشکار به نظام توصیف کرده و خواهان لغو سفر برنامه ریزی شده او شده بودند  گفت: رفتن یا نرفتن ما به ایران به خودمان مربوط می شود و این ما هستیم که تصمیم می گیریم، ما موضوع یمن را دنبال می کنیم تحولات در یمن برای ما بسیار بسیار مهم است، تصمیم گیری ما بستگی به وقایعی دارد که در آنجا رخ می دهد.

هیات علمای مسلمین لبنان با اعلام حمایت از عملیات طوفان قاطع در یمن آنرا گامی شجاعانه توصیف کرد و خواستار کامل کردن این عملیات برای متوقف کردن ظلم در سوریه و عراق شد. هیات علمای مسلمین لبنان  تاکید کرد: امت اسلامی مدتهاست مورد تعرض و تجاوزات وقیحانه ای قرار گرفته که توسط رژیم ایران و بازوها و آلت دستهای معروفش در یمن، عراق، سوریه و لبنان هدایت می شود آنها دین، امنیت، ثبات و ثروتهای کشورهای اسلامی را هدف قرار داده اند.
علمای لبنان با ابراز انزجار از توسعه طلبی های رژیم ایران و نقش آن در سرکوب خلقها و انتشار فساد در کشورهای مسلمان و کشتار و آوارگی و تضییع حق مردم در تعیین سرنوشت خود،  تاکید کردند دفع فساد رژیم ایران و عوامل آن واجب است.