شروع مذاکرات اتمی در لوزان سو‌ئیس

هیأتهای رژیم ایران و آمریکا از صبح پنجشنبه ششم فروردین دور جدیدی از مذاکرات هسته یی خود را در شهر لوزان سوئیس برگزار کردند.

مذاکره  جان کری و جواد ظریف حدود سه ساعت و نیم طول کشید. صالحی رئیس سازمان  انرژی اتمی رژیم و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به گفتگو پرداختند. صالحی پس از پایان مذاکره گفت:  در دیدار با مونیز درباره رآکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و نیز تحقیق و توسعه بحث و تبادل نظر شده است.
مذاکرات در لوزان تا روز شنبه ادامه خواهد یافت.

در همین حال، روزنامه گاردین نوشت، حتی اگر در مذاکرات جاری در لوزان توافقی به دست آید، بیشتر موارد این توافق تا پایان ضرب الاجل یعنی 10تیرماه محرمانه باقی خواهد ماند. یک دیپلومات اروپایی نیز گفت: توافق تنها زمانی عملی خواهد بود که بر سر تمام جزئیات فنی که بسیار زیادند، تفاهم حاصل شود. یک مقام ارشد کشورهای اروپایی نیز به گاردین گفت: طرفهای مذاکرات هم چنان در حال کار بروی متن توافق نهایی هستند و هنوز جزئیات 60درصد از متن توافق باقی مانده است.
در همین حال بنا به گزارش رویتر، وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که لوران فابیوس روز شنبه برای شرکت در مذاکرات اتمی به لوزان سفر می کند. به گزارش وال ستریت ژورنال، منابع مطلع گفتند که پس از گزارش اخیر آژانس، گفتگوهای اتمی به دست اندازهای جدی خورده است.

لوموند با عنوان پرونده اتمی رژیم ایران : تنش بین واشینگتن و پاریس به بررسی دور اخیر مذاکرات 5+ 1 با رژیم ایران 1پرداخت و نوشت: فرانسه پیش از سر گرفته شدن مذاکرات مربوط به برنامه اتمی تهران، موضع سختی را به نمایش می گذارد.
لوموند افزود: «مذاکرات راجع به برنامه اتمی رژیم ایران که چند روز مانده به ضرب الاجل 31 مارس(11فروردین)  وارد یک فاز حساس می گردد،  قرار است از روز پنجشنبه 26 مارس(ششم فروردین) بر بستر تنشهای شدید بین فرانسه و ایالات متحده از سر گرفته شود. لوموند با اشاره به تنش آلود بودن دور اخیر مذاکرات می افزاید: در جریان این دور از مذاکرات، فرانسه راجع به برخی نکات کلیدی توافق نامه احتمالی، از جمله، مدت قرارداد، لغو تحریمهای سازمان ملل علیه تهران و برنامه تحقیقات و توسعه اتمی رژیم ایران – به دفعات هشدار داده، تا آنجا که مذاکرات ناگزیر متوقف شده است.
در پایان نشست اخیر در لوزان، تفاوت لحن بین اظهارات مسئولان فرانسوی و آمریکایی بسیار چشمگیر بود...اختلاف نظر بین فرانسه و ایالات متحده این فاز پایانی را پیچیده کرده و این در حالی است که  باراک اوباما که زیر مراقبت دقیق یک کنگره ظنین و بی اعتماد به ایران قرار دارد، رسما مخالفت خود با هر گونه تمدید مجدد مذاکرات را اعلام کرده است.

لوموند افزود: لوران فابیوس، رئیس دیپلماسی فرانسه، تآکید را بیشتر بر ضرورت رسیدن به یک توافق نامه «کاملا محکم» قرار داد و به این ترتیب تلویحا اشاره کرد که از نظر او متن فعلی به قدر کافی محکم نیست.
موضع فرانسه هم تاکتیکی است و هم اعتقادی و اصولی زیرا تلاش می کند تا آخرین لحظه رژیم ایران را وادار به دادن حداکثر امتیازات کند. لوموند با اشاره به دیدار کری با همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی اش که هدف آن پیش از هر چیز، رفع اختلاف نظرات و به نمایش گذاردن یک موضع مشترک پیش از آغاز دور پایانی مذاکرات بود، نوشت: از این هم غیرمعمولتر آنکه اوباما روز جمعه تلفنی با فرانسوا هولاند تماس گرفت تا درباره مسأله اتمی رژیم ایران با وی صحبت کند، حال آنکه به ندرت دیده شده بود دو رئیس جمهور در این موضوع به گفتگوی دو نفره بپردازند. تمام این علائم و بسیج این چنینی رهبران آمریکا، مبین دل نگرانی آنان در قبال موضع گیری فرانسه است.
با این حال، در پاریس گفته می شود : «اهداف ما و آمریکایی ها اساسا مشابه است» و اینکه اصطکاکات موجود نه راجع به محتوی، بلکه پیرامون نوع چفت و بستهایی است که غربی ها مایلند بر برنامه اتمی رژیم ایران تحمیل کنند.

رئیس پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا میگوید, توافق احتمالی شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۱+۵ و رژیم  ایران در گفتگوهای هسته یی جاری, چشم انداز امنیت منطقه و جهان را «تیره و تار» خواهد کرد. ژنرال مایکل هایدن این سخنان را در جلسه یی  در کمیسیون امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا بیان کرد. این جلسه  به بحث درباره جنگ با بنیادگرایان  اختصاص داشت. ژنرال هایدن گفت: به فرض آن که گفتگوها به نتیجه برسد, باز تمام خصوصیات دیگر رژیم ایران, مانند حمایت از تروریسم و تمایل برای تسلط بر منطقه دست نخورده باقی می ماند. اما با امضای این موافقتنامه, رژیم ایران که کشوری ناقض حقوق بین الملل است, کم و بیش بهصورت کشوری عادی جلوه خواهدکرد».

دو شرکت پی پال و ا شلومبرگ به دلیل نقض تحریم ها علیه رژیم آخوندی به جریمه نقدی از سوی دولت آمریکا محکوم شدند. بنابراین گزارش: «شرکت پی پال موافقت کرده تا یک جریمه 7,7 میلیون دلاری را به دولت آمریکا بپردازد. دفتر کنترل دارایی های خارجی دولت آمریکا نهادی که زیر نظر وزارت خزانه داری این کشور فعالیت می کند روز چهارشنبه اعلام کرد که این شرکت ارائه دهندة خدمات اینترنتی باید جریمه را پرداخت نماید».
«شرکت شلومبرگ بزرگ ترین ارائه دهنده خدمات نفتی نیز اعلام کرده که باید مبلغ 232,7 میلیون دلار جریمه را به وزارت خزانه داری آمریکا به اتهام نقض تحریم های وضع شده علیه رژیم ایران پرداخت نماید».

نیوت گینگریچ رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در کمیسیون امنیت ملی مجلس نمایندگان گفت با وجود حیاتی بودن مبارزه با داعش در عراق, به نظر میرسد آمریکا استراتژی خاصی در این مورد ندارد.
گینگریج در مقاله خود در  ناشنال ریویو با اشاره به جریان گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران تأکید کرد بنیادگرایی از زمان روی کار آمدن رژیم آخوندی ایران آغاز شده و آمریکا سیاست درستی نسبت به جلوگیری از آن اتخاذ نکرده است. وی تأکید کرد گنگره نیاز به تصویب یک استراتژی برای مقابله با بنیادگرایی دارد. گینگریچ تصریح کرد هم داعش و هم رژیم ایران که حامی تروریسم است  هر دو دشمن قسم خورده آمریکا هستند, ولی کاخ سفید استراتژی مشخصی برای مقابله با آنها ندارد».

به گزارش سایت العربیه  سرتیپ پاسدار صادق یاری که روز پنجشنبه 21اسفند در جنگهای تکریت عراق کشته شد، یکی از بالاترین فرماندهان نیروی قدس و از معاونان پاسدار قاسم سلیمانی بوده است. وی در جنگ ضد میهنی خمینی از فرماندهان سپاه بود.  سرتیپ پاسدار صادق یاری بعد از پایان جنگ و تشکیل نیروی قدس در این نیرو سازماندهی شد. وی در سال های اخیر از طرف قاسم سلیمانی برای سازماندهی و فرماندهی  شبه نظامیان در عراق مأموریت داشت. صادق یاری در 8 ماه  گذشته علیه سنیهای عراق در استان دیالی جنایتهای زیادی مرتکب شد.