بحران اتمی رژیم در آستانه دور جدید مذاکرات

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با تلویزیون پی.بی.اس تأکید کرد برای اطمینان یافتن از صلح‌آمیز بودن فعالیتهای اتمی، رژیم ایران باید پروتکل الحاقی را اجرا کرده و در مورد اقدامات گذشته خود رفع ابهام کند. وی افزود: در صورت اجرای این پروتکل آژانس می‌تواند به تأسیسات اعلام نشده رژیم ایران دسترسی پیدا کرده و درخواست بازرسیهای فوری بدهد.

واشینگتن پست نیز گزارش داد، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی گفت: رژیم ایران اطلاعات و دسترسی لازم برای برطرف کردن نگرانیهای آژانس در مورد توانایی تسلیحاتی برنامه هسته‌ایش را ارائه نکرده است. آمانو گفت: رژیم ایران تنها به یکی از 12درخواست آژانس درباره ابعاد نظامی فعالیتهای هسته‌ای گذشته‌اش پاسخ داده است. آمانو افزود: رژیم ایران فقط در مورد دو مسأله اطلاعات محدودی ارائه کرده، اما به سایر مسائل هیچ پاسخی نداده است.
به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یکی از مهمترین ابهامات حل نشده درباره ابعاد نظامی برنامه رژیم فعالیتهای هسته‌یی در مجتمع نظامی پارچین است. آژانس اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد رژیم ایران در آن‌جا آزمایشهایی در مخزن انفجاری انجام داده است. آژانس بر این باور است که اکنون محل دقیق برای بازرسی در پارچین را شناسایی کرده، اما رژیم ایران اجازه بازرسی از آن را نمی‌دهد.

خاطرنشان می‌شود، مقاومت ایران در 16 آبان 93 در مورد مخازن انفجاری در تأسیسات پارچین اعلام کرد: دو مخزن انفجاری وجود دارد که توسط شرکت آذرآب از شرکتهای قرارگاه خاتم‌الانبیا از ارگانهای سپاه پاساداران ساخته شده‌اند. این یک پروژه بسیار مخفی بوده و فقط دو نفر در این شرکت از طرح کامل ساخت آن اطلاع داشتند. آژانس نگرانی خود را نسبت به یکی از این مخازن اعلام کرده است.

در واکنش به سخنان یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با تلویزیون پی بی اس، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم گفت: پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم. چون قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام قانونی نیست. وی افزود: آمانو غیر از گزارشهای فصلی و ماهانه حرف دیگری نباید بزند.
    
مذاکرات دوجانبه آمریکا و رژیم آخوندی روز پنجشنبه در لوزان سوئیس آغاز می‌شود، هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این مذاکرات حضور دارد. ظریف وزیرخارجه رژیم و تیم مذاکره کننده رژیم روز چهارشنبه وارد لوزان سوئیس شده اند.
یک عضو هیأت رژیم در مذاکرات به نام تخت روانچی گفت: دو مورد اساسی از اختلافات باقی مانده و اکنون به مرحله‌یی رسیدیم که نیاز به تصمیم‌گیزی جدی دارد. پیش‌بینی برای رسیدن به توافق بسیار سخت است...
وی تأکید کرد که هیأت رژیم اجازه ندارد جز مباحث صرفاً اتمی به مباحث دیگری در گفتگوها بپردازد.

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد، هشدار داد در مذاکرات اتمی با رژیم ایران پیشرفتها کافی نبوده است. وی گفت: تهران برای به دست آوردن اعتماد جهانی، باید دست به انتخاب گزینه‌یی سخت بزند.
فرانسوا دلاتره سفیر فرانسه در سازمان ملل، در جلسه‌ای در شورای امنیت که چهارم فروردین  ماه برگزار شد گفت: «‌اگر رژیم ایران واقعاً می‌خواهد اعتماد جامعه جهانی را کسب کند، باید دست به انتخاب سختی بزند».
پیتر ویلسون، نماینده انگلستان در شورای امنیت سازمان ملل نیز گفته است تهران «‌باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد و دست به انتخاب سختی بزند تا به توافق در مذاکرات هسته‌یی برسیم».
دیوید پرسمن، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل، نیز گفته است «‌هنوز فاصله‌هایی چشم‌گیر بین طرفین وجود دارد».

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در آستانه شروع دور جدید مذاکرات اتمی با رژیم آخوندی گفت: مذاکرات تنها زمانی به توافق خواهد رسید که آمریکا مطمئن باشد این توافق جلوی ساخت بمب اتمی توسط رژیم ایران را خواهد گرفت.
دنیس مک دانو، رئیس دفتر باراک اوباما، در اظهارنظری درباره مذاکرات اتمی گفت: شاید شکافهای باقیمانده کم شود و تفاهمی به‌دست آید... اما همان‌طور که همواره گفته‌ایم توافق بد را نخواهیم پذیرفت.
جیمز بیکر، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز گفت: اگر توافقی حاصل نشود، آمریکا و متحدین باید آماده وضع تحریمهای بیشتر باشند. علاوه بر این، اگر مشخص شود که رژیم ایران به سرعت به سمت تولید بمب حرکت می‌کند آمریکا باید آماده حمله نظامی به تأسیسات اتمی رژیم ایران باشد.

سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا اعلام کرد اگر مذاکرات گروه پنج به علاوه یک با رژیم ایران تا پایان ماه جاری میلادی به نتیجه نرسد مجلس سنا لایحه تشدید تحریم رژیم ایران را به رأی می گذارد. به گزارش خبرگزاری رویتر سناتور مک کانل از تحریمهای سنگین به عنوان اقدامی مناسب پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته یی با رژیم ایران نام برد. وی همچنین گفت اگر توافقی صورت بگیرد آن وقت کنگره لایحه یی را به رأی می گذارد که اوباما را موظف می کند توافق احتمالی با رژیم ایران را برای تأیید به کنگره بدهد.