کنفرانس در کنگره آمریکا - «زنان در رهبری: کلید شکست بنیادگرایی»

کنفرانسی تحت عنوان «زنان در رهبری: کلید شکست بنیادگرایی» با حضور شماری از نمایندگان زن کنگره و شخصیت‌های برجسته سیاسی و مدافع حقوق زنان در کنگره امریکا برگزار شد.

سخنرانان کنفرانس در کنگرة آمریکا عبارت بودند از: شیلا جکسون لی عضو ارشد کمیتة امنیت ملی و کمیتة قضایی کنگره، لورتا سانچز عضو ارشد کمیتة قوای مسلح و کمیته امنیت ملی کنگره، برندا لورنس Brenda Lawrence نمایندة کنگره آمریکا از ایالت میشیگان، فرانسیس تاونزند مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور امریکا ، پتی سولیس دویل Patti Solis Doyle، مدیر کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون در سال 2008، پروفسور کیندرا روتاندا Kyndra Rotunda پروفسور حقوق بین‌المللی و وکیل پیشین ارتش آمریکا، آنتونیا فلیکس Antonia Felix، نویسنده 16 کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز و پروفسور در دانشگاه هملاین، مینه‌سوتا، پروفسور دانا هیوز، و سونا صمصامی نماینده شورای ملی مقاومت در آمریکا.

سخنرانان این کنفرانس در سخنان خود بر اهمیت نقش زنان برای غلبه بر بنیادگرایی و تروریسم تحت نام اسلام تأکید کردند و نقش مقاومت ایران و رئیس‌جمهور برگزیده آن ‌را به‌عنوان آنتی‌تز بنیادگرایی برخاسته از دیکتاتوری آخوندی، ستودند. آنها هم‌چنین بر حمایت خود از اهداف مقاومت و بر همبستگی با اشرفی‌ها در لیبرتی، به‌ویژه زنان مجاهد خلق،‌ تأکید کردند.

آنتونیا فلیکس که مدیریت این کنفرانس را برعهده داشت در سخنان خود گفت:
همه متفق‌القولند که برابری جنسی برای ایجاد صلح در هر سطحی حیاتی است. جوامع با ثبات بر مبنای حقوق برابر و احترام متقابل بین زنان و مردان کار می‌کنند. شورای ملی مقاومت ایران و رئیس‌جمهور منتخب آن مریم رجوی، برابری زن و مرد را به‌عنوان اولویت درجه یک مطرح میکند، و از آن بعنوان حیاتی‌ترین مبنای یک ایران مبتنی بر جدایی دین از دولت، دموکراتیک، و حامی حقوق بشر یاد می‌کند. زنان ایرانی که با پذیرفتن خطر مرگ علیه خشونت و افراطی‌گری روزانه علیه رژیم و هم‌چنین تلاش آن برای تحمیل ایدئولوژی‌اش دست به اعتراض می‌زنند، بدون شک در میان شجاع‌ترین - و شاید هم شجاع‌ترین - زنان در جهان هستند.

لورتا سانچز نمایندة کنگرة آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس کنگرة آمریکا، تأکید کرد: « زنانی که در امر رهبری نقش دارند عامل کلیدی شکست‌دادن پدیده افراطی‌گری هستند.  (اکنون) خاورمیانه در بحران است. بحران افراطی‌گری. و چه کسی بهتر از زنان وجود دارد که بتواند افراطیون را شکست دهد. این زنان هستند که قابلیت ایجاد تغییر و تعیین مسیر را دارند.

لورتا سانچز در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر نقش تعیین‌کننده زنان در امر رهبری، اضافه کرد:
ما شاهد حرکت و جنبش خواهیم بود. این اتفاق مخصوصاً در خاورمیانه صورت خواهد گرفت و بسیاری از کشورهای دیگر که شرایط بسیار بدی دارند. به ایران نگاه کنید؛ یکی از موضوعات مهمی که مطرح شد، خطر رژیم ایران برای آمریکا و دنیا است. تغییر ایجاد خواهد شد و زنان باید آماده باشند تا خلاء را پر کنند و مسئولیت رهبری را قبول کنند.
پس از آن پرفسور دانا هیوز به سخنرانی پرداخت و با اشاره به نمونه‌هایی از اعمال خشونت و جنایات بنیادگرایان اسلامی علیه زنان، تصریح کرد:
برای به چالش کشیدن این صورت های خشونت و بهره کشی، ما به رهبری زنان نیاز داریم. هیچ کس دیگری به اندازه زنانی که به میزان درد و رنج ناشی از تبعیض، خشونت و بهره کشی اشراف دارند، برای بدست آوردن حقوق و برابری مبارزه نخواهد کرد. اگر می‌خواهید افراط‌گرایی و زن‌ستیزی (تحت نام) اسلام و خشونت و بهره‌کشی آنرا درک کنید، پیشنهاد می‌کنم کتاب «زنان علیه بنیادگرایی» مریم رجوی را بخوانید. او یک زن ایرانی و رهبر گروه اپوزیسیون طرفدار دموکراسی است
من اولین‌بار سخنان مریم رجوی را در سال 1996 که در لندن صحبت می‌کرد، شنیدم. او یک تجزیه و تحلیل در مورد ماهیت تهدید بنیادگرایی اسلامی نسبت به صلح جهانی ارائه داد. امروز، آنچه که او دو دهه قبل پیش‌بینی کرده بود در روزنامه‌های صبح دیده می‌شود.
او توضیح می‌دهد که چگونه زن‌ستیزی در کانون افراطی‌گری اسلامی است.
در حالی‌که جهان مشغول بحث در مورد چگونگی پاسخ به تهدیدهای افراطی است، تجربه و بینش مریم رجوی حوادث را بصورت منسجم توضیح می دهد.
مریم رجوی به‌عنوان یک زن ایرانی ایدئولوژی و اعمال سرکوبگرانه دیکتاتوری مذهبی را مشاهده کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نتیجه گرفت که یکی از عمیق‌ترین اصول اعتقادات آنها نفرت از زنان بود.
اگر زن‌ستیزی پایه اساسی افراط‌گرایی اسلامی است، مریم رجوی گام منطقی، اما انقلابی را بر می‌دارد و نتیجه گیری می‌کند که رهایی از ظلم و ستم، به رهبری زنان وابسته است.
پتی سولیس دویل Patti Solis Doyle، مدیر کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون در سال 2008 سخنرانی بعدی این کنفرانس بود. وی از جمله، گفت: مانند هر کس در این اتاق، من اخبار ایران را دنبال کرده‌ام و در مورد اسیدپاشی‌ها در اصفهان و اعدام بی‌معنی ریحانه جباری خوانده‌ام. من دربارة اعمال وحشتناک خشونت علیه زنان، که توسط آخوندها هدایت می شود شنیده‌ام اما دلسرد نیستم. من با ایمان شورای ملی مقاومت به مردم ایران سهیم هستم. من همچنین با اعتقاد مریم رجوی موافقم که برابری زنان از مبارزه برای صلح جهانی جدایی ناپذیر است.

فرانسیس تاونزند مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در شروع سخنان خود در کنفرانس «زنان در رهبری: کلید شکست بنیادگرایی» در کنگره، عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش در قبال اشرفی‌ها در لیبرتی را مورد انتقاد قرار داد و سپس، گفت:
به زنان در لیبرتی، به زنان در ایران می‌گویم که خواهران شما، شما را فراموش نکرده‌اند. و خواهران شما با شما ایستاده‌اند. ما مسئولیتمان را نسبت به شما به‌خاطر می‌آوریم که صدای شما باشیم. ما برای امنیت شما و در نهایت برای برابری شما دعا می‌کنیم
فرانسیس تاونزند آن‌گاه نقش رئیس‌جمهور برگزیدة مقاومت ایران را در هدایت جنبش مقاومت ستود، و اضافه کرد:
خانم رجوی ایران غیر هسته‌یی را یک ستون و سنگ بنای مقاومت ایران قرار داده است که به‌خاطر آن باید از او قدردانی کرد. ولی متأسفانه ما اجازه داده‌ایم مذاکراتی که در حال حاضر در جریان است به تنهایی روی آن مسئلة بسیار مهم متمرکز شود، این در حالی است که (رژیم) ایران هم‌چنان کارنامة وحشتناکی در زمینة حقوق بشر دارد، اعدام مخالفان در ایران رو به افزایش است و این رژیم هم‌چنان بزرگ‌ترین حامی تروریسم حکومتی در جهان باقی مانده است. برای حل مسئلة حمایت (رژیم) از تروریسم حکومتی، برخورداری همه ایرانیان از  حقوق بشر و تحقق برابری، و حق آزادی تجمع و آزادی بیان برای همة ایرانیان، مسائل بسیار زیادی باید حل و فصل شود و مقاومت ایران و خانم رجوی از همة این موارد حمایت می‌کند. من هم‌چنان از شجاعت بی‌امان و پایداری زنان در لیبرتی و قبل از آن در اشرف الهام می‌گیرم.
فرانسیس تاونزند در ادامة سخنرانی خود با یادآوری پیامی که از یکی از زنان مجاهد که بعدا در حمله جنایتکارانه 19 فروردین به اشرف به شهادت رسید اظهار داشت: من هرگز او و تاثیر کلماتش روی خودم را فراموش نخواهم کرد. و هرگز تا روزی که همة زنان مجبور نباشند در ترس زندگی کنند و تا زمانی که همة زنان ایرانی بتوانند آزادانه صحبت کنند، آرام نخواهم نشست. این زنان الهام‌بخش ما هستند تا از طرف آنها صحبت کنیم.

پس از آن سونا صمصامی نماینده شورای ملی مقاومت در آمریکا به سخنرانی پرداخت، و ضمن تشریح نقش و جایگاه زنان در مبارزه علیه بنیادگرایی و ارتجاع گفت:
زنان ایرانی، به‌خصوص آنها که در صفوف مقاومت ایران مبارزه می‌کنند، در جریان ایستادگی‌شان در مقابل بنیادگرایان حاکم بر ایران، بر عدم اعتماد به نفس غلبه کردند و به خودباوری رسیدند. آنها اکنون الهام بخش دختران و زنان جوانی در ایران هستند که روزانه توسط بنیادگرایان حاکم بر ایران سرکوب میشوند. زنانی که شجاعانه در خلال قیام‌های سراسری سال 2009  علیه رژیم بپا خاستند و تعدادی از آنها به‌ضرب گلوله‌های رژیم زن‌ستیز کشته شدند. برای مقابله با چنین نیروی بالنده و رزمنده ای، رژیم ایران به سرکوب آنان تحت بهانه های واهی، از قبیل بدحجابی و اسیدپاشی بر سر و روی آنها و نیز اعدامهای گسترده روی آورده است.

وی نماینده شورای ملی مقاومت در آمریکا با ذکر تجارب مبارزاتی و ایستادگی زنان مجاهد خلق در برابر جنایات دیکتاتوری آخوندی، افزود:
نکتة قابل تأکید این است که چنین حضوری منحصر به یک یا چند زن نیست، بلکه نسلی از این زنان در مقاومت ایران پا به عرصة مبارزه نهاده‌اند. یکی از آنان که باید با افتخار از او یاد کنم، زهره قائمی، جانشین مسئول اول سازمان مجاهدین بود که قریب به سه دهه از فردای روی کار آمدن رژیم زن ستیز آخوندی به صحنة مبارزه شتافت و در این مسیر بالاترین مسئولیت‌های ممکن را احراز کرد و سرانجام در اوج فداکاری در اول سپتامبر 2013 همراه با 51 تن از همرزمانش، از جمله 6 5 زن قهرمان دیگر، در کمپ اشرف قهرمانانه به‌دست نیرو‌های امنیتی عراق که به‌دستور رژیم ایران عمل می‌کردند به شهادت رسید.
مقاومت ایران یک هویت جدید از زن را به تاریخ عرضه کرده است که ظرفیت ایجاد تغییرات عظیم اجتماعی و سیاسی را با خود حمل میکند. زنانی که در نقطة اوج دستاوردهای مبارزاتی خود سکان رهبری را در اصلی‌ترین اپوزیسیون سازمانیافته یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران در دست گرفته‌اند.

برندا لورنس Brenda Lawrence، نمایندة دموکرات کنگرة آمریکا از ایالت میشیگان در سخنان خود در این کنفرانس، گفت:
مفتخرم که امروز با شما در اینجا هستم وهم‌چنین باعث افتخار است که به‌همراه شما اهداف و مأموریت مشترکی را دنبال می‌کنم. من به همکاری با شما ادامه خواهم داد.

سخنرانی بعدی این جلسه شیلا جکسون لی، عضو ارشد کمیتة امنیت ملی و کمیتة قضایی کنگرة آمریکا بود؛ وی گفت: نقش مقاومت ایران و رئیس‌جمهور برگزیدة مقاومت را به‌عنوان آلترناتیو رژیم آخوندی ستود و در ادامه، تصریح کرد:
من از مبارزات برادران و خواهران ایرانی‌ام آگاهم ما باید به‌زبانی صحبت کنیم که جهان ببیند ما علیه ترس و تروری که دموکراسی و آزادی را تضعیف می‌کند متحد شده‌ایم؛ همان چیزی که شما برای آن به مبارزه برخاسته‌اید.
شیلا جکسون لی هم‌چنین بر همبستگی خود با اشرفی‌ها در لیبرتی و ادامة تلاش برای احقاق حقوق آنها تأکید کرد.

پروفسور کیندرا روتاندا Kyndra Rotunda، پروفسور حقوق بین‌المللی و وکیل پیشین ارتش آمریکا آخرین سخنران کنفرانس در کنگرة آمریکا بود.
وی ضمن اشاره به جنایات رژیم علیه زنان، از جمله اسیدپاشی‌های سازمان‌یافته به بهانة «بدحجابی»، تأکید کرد:
زنان با شجاعت برای آزادی و رهایی می‌ایستند و با انجام این کار، زندگی خود و زندگی خانوادةشان را در معرض خطر بزرگ قرار می‌دهند. ما امروز کمی در مورد مریم رجوی صحبت کردیم. برنامة او بر مبنای حقوق پایه‌یی بشر استوار است و از حاکمیت قانون پشتیبانی می‌کند. خانم رجوی خواهان انتخابات آزاد است. او خواهان آزادی بیان، آزادی اظهار نظر، جدایی دین از دولت، برابری کامل جنسی، و من فکر می‌کنم از همه مهم‌تر، خواهان یک سیستم حقوقی مدرن است که شامل حکومت قانون و محافظت از حقوق اساسی است. سیستمی که در آن، مجازات تحقیرآمیز، تروریسم و شکنجه دیگر جایی در نظام قضایی نخواهد داشت. خانم رجوی بسیار الهام‌بخش است، دموکراسی یعنی «صدای مردم» و به‌همین دلیل زنانی مانند خانم رجوی در مبارزه با افراط‌گرایی که در سراسر جهان در حال رشد است، بسیار مهم هستند.