فراخوان‌های نمایندگان پارلمان عراق برای لغو محاصره ضد انسانی لیبرتی

محکومیت سرقت اموال اشرفیها
ضرورت تضمین حقوق ساکنان لیبرتی

شماری از نمایندگان پارلمان عراق، در موضع‌گیری‌های جداگانه‌یی به لغو محاصرة ضدانسانی اشرفی‌ها در لیبرتی فراخوان دادند
طلال الزوبعی رئیس کمیسیون سالم‌سازی پارلمان عراق از دولت عراق و طرف‌های ذیربط خواستار برگرداندن اموال و دارائیهای ساکنان لیبرتی شد.
طلال الزوبعی در یک مصاحبة مطبوعاتی، گفت: اموال این پناهندگان ایرانی در کمپ اشرف تا همین الآن توسط شبه نظامیانی که در اشرف مستقر شده‌اند به غارت برده می‌شود، آنها قفل انبارهای محل نگهداری اموال را شکستهاند، اقدام به دزدیدن این اموال کرده‌اند و تعداد زیادی از خودروهای ساکنان و ژنراتورهای برق را نیز به‌سرقت برده‌اند.
رئیس کمسیون سالم‌سازی پارلمان عراق اضافه کرد: این اقدامات بر خلاف قوانین بین‌المللی و حقوق بشری است و دولت عراق با توجه به امضایی که در توافق‌نامة چهار جانبه با آمریکا، یونامی و نماینده ساکنان به امضا رسانده است، نسبت به حفاظت از این اموال و تأمین خسارت‌های وارد آمده مسئول است.
طلال الزوبعی هم‌چنین گفت: کمیسیون سالم‌سازی پارلمان عراق به سرقت بردن اموال کمپ اشرف را محکوم می‌کند و از دولت عراق می‌خواهد به این پرونده توجه کند و به حقوق پناهندگان ایرانی احترام بگذارد و مانع از سیاسی‌شدن این حقوق بشود.
دنیا الوطن 18 فوریه 2015 ـ 29بهمن 93
 
جمیله العبیدی نماینده مجلس عراق از فراکسیون الوطنیه به رهبری دکتر ایاد علاوی نیز اعلام کرد: اخباری که دربارة ساکنان لیبرتی به ما می‌رسد نشان‌دهندة نقض فاحش قوانین انسان‌دوستانه علیه آنها است. ممانعت از رسیدن مواد مورد نیاز زندگی مانند مواد غذایی، دارو، سوخت و هم‌چنین تأخیر در دست‌یابی بیماران به بیمارستان، در رأس این نقض قوانین است. این موضوع منجر به وخامت حال تعدادی از ساکنان و مرگ برخی دیگر شده است.
نمایندة مجلس عراق از فراکسیون الوطنیه، هم‌چنین گفت: اَعمال ضد انسانی علیه ساکنان لیبرتی مخالف همة عرفها و قوانین است و هیچ دین آسمانی و هیچ قانون و عرف اخلاقی و انسانی اقدام به این اَعمال ضدانسانی را علیه ساکنان لیبرتی نمی‌پذیرد.
جمیله العبیدی نماینده پارلمان عراق تاکید کرد: «چگونه ممکن است این‌ برخورد با انسان‌ها را قبول کرد؟ چه‌طور بیمار را از دارو محروم می‌کنند؟ چه‌طور می‌توان تصور کرد که مریض از حق درمان محروم شود؟ چگونه آنها را از پایه‌یی‌ترین نیازمندی‌های انسانی محروم می‌کنند؟».
المستقبل العربی13 فوریه 2015 ـ 24بهمن93


شاخوان احمد عبدالله، گزارشگر کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان از فراکسیون کردی در پارلمان عراق در یک موضعگیری مطبوعاتی محاصرة ظالمانة ساکنان کمپ لیبرتی را محکوم کرد. او بر موضع استوار و اعلام‌شدة خود مبنی بر محکومیت محاصرة کمپ لیبرتی و لزوم برخورد انسانی و نه سیاسی با ساکنان کمپ، تأکید کرد. گزارشگر کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق مسئولیت جان بیمارانی را که بر اثر محاصرة پزشکی اعمال‌شده علیه آنها قربانی می‌شوند برعهدة دولت عراق دانست و دولت را به برداشتن هرچه سریع‌تر این محاصره از ساکنان فراخواند. او ضمن تأکید بر حقوقی که این پناهندگان در عراق دارند خواستار تأمین برق برای لیبرتی شد.
تلویزیون التغییر 11 فوریه  2015 ـ 22بهمن93