نامه رئیس و معاونان کمیته حقوق بشر کانون وکلا به دبیرکل ملل متحد درباره وضعیت لیبرتی

کانون وکلای انگلستان و ولز
ضرورت به رسمیت شناختن لیبرتی به عنوان کمپ پناهندگی
پایان دادن به محاصره ضدانسانی

آقای بانکی مون
دبیرکل سازمان ملل متحد
این نامه را به نمایندگی از کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز به شما به عنوان دبیرکل ملل متحد می نویسیم تا نگرانی عمیق مان را درباره گزارشهای حاکی از شرایط غیر انسانی متحمل شده توسط پناهندگان ایرانی مستقر در کمپ لیبرتی در عراق ابراز کنیم.
دولت عراق پیوسته از انجام تعهداتش مبنی بر احترام به انساندوستی و حقوق بشر این پناهندگان و تأمین امنیت و حفاظت آنها، چنانچه در یادداشت تفاهم امضا شده در 2011 با یونامی توافق شد خودداری کرده است. در نتیجه پناهندگان هدف حملات متعددی قرار گرفته اند.
مقامات عراقی همچنین یک محاصره پزشکی بیرحمانه را بر کمپ لیبرتی اعمال می کنند و پناهندگان را از دسترسی آزادانه به خدمات پزشکی منع می کنند. این اقدام، ماده 14 پیمان بین المللی سازمان ملل در مورد حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را که عراق در 1971 آنرا پذیرفت نقص می کند. چنانچه شما می دانید این موضوع، موجب محکومیت از سوی سازمانهای پزشکی بین المللی شده که محاصره (اعمال شده بر لیبرتی) را بخطر انداختن جان پناهندگان می دانند. این باور وجود دارد که در نتیجه این محاصره پزشکی 23 نفر تازمان نوشتن این نامه جان خود را از دست داده اند. ما همچنین به بیانیه مکتوب شماره 587، 30 ژانویه 2015، سند 13702، امضا شده توسط بسیاری از اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا استناد می کنیم.
کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز حملات علیه پناهندگان اشرفی در کمپ لیبرتی را بارها محکوم کرده است، از جمله حملات توسط نیروهای امنیتی عراق و همچنین شبه نظامیان وابسته به نخست وزیر وقت مالکی.
علاوه بر نگرانی ز حمله و عدم دسترسی به مراقبت پزشکی، پناهندگان با شرایط بشدت ناگوار و دشوار اقتصادی نیز مواجه هستند. برغم تضمینهای  سازمان ملل و آمریکا مبنی بر اینکه  پناهندگان می توانند اموال منقول و غیرمنقول خود در کمپ اشرف را بفروش برسانند، به آنها اجازه اینکار داده نشده است و، بدتر از آن، بسیاری از اموال و دارایی های آنها بدون هیچ حفاظتی از دولت عراق، توسط شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران غارت شده است.
نظر به این وضعیت اسفناک، ما درخواست می کنیم که کمپ لیبرتی بعنوان یک کمپ پناهندگی تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برسمیت شناخته شود. خاطر نشان می کنیم که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل  هم اکنون این پناهندگان را ”افراد مورد نگرانی“ شناخته که سزاوار حفاظت هستند.
ما همچنین سازمان ملل و جامعه بین المللی را فرامی خوانیم اقدامات ضروری و لازم را انجام دهند تا مطمئن شوند که دولت عراق به محاصره کمپ پایان بدهد و دسترسی نامحدود پناهندگان به خدمات پزشکی، و حق آنها برای فروش اموال و داراییهایشان را تضمین کند.  

کرستی بریملو با رتبه مشاورت ملکه رئیس کمیته حقوق بشر
سودانشو سوآروپ و بلین نی گرالای
معاونان رئیس کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز