تصویب قطعنامة دو حزبی در کنگرة آمریکا: «محکومیت رژیم ایران»

کنگرة آمریکا روز چهارشنبه قطعنامه‌یی را در محکومیت نقض فاحش حقوق بشر توسط رژیم آخوندی به‌تصویب رساند که در آن از جمله روند فزایندة اعدام‌های وحشیانه در دوران آخوند روحانی، افزایش سرکوب علیه زنان، از جمله اسیدپاشی‌های جنایتکارانه، سرکوب اقلیت‌های مذهبی، نقض آزادی بیان، و سانسور اینترنت به‌شدت محکوم شده است.

این قطعنامه هفتة گذشته توسط اد رویس رئیس کمیتة خارجی کنگره و الیوت انگل عضو ارشد این کمیته ارائه شد.
اد رویس دربارة تصویب این قطعنامه گفت: در حالی که دولت آمریکا برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک بر سر برنامة هسته‌یی (رژیم) ایران تلاش می‌کند، کنگره نباید دربارة ماهیت وحشی رژیم ایران... توهمی داشته باشد. این رژیم به‌طور سیستماتیک حقوق بشر بنیادین جامعة خود را نقض می‌کند، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و اقلیت‌های مذهبی را سرکوب می‌کند، و مخالفان سیاسی را به قتل می‌رساند...».
رئیس کمیتة سیاست خارجی کنگره اسیدپاشی به زنان ایرانی را «انحراف از فرهنگ ایرانی» توصیف کرده و اضافه کرد: در دوران کورش بزرگ، اولین سند حقوق بشری جهان صادر شد که به بردباری در قبال همة فرهنگ‌ها و مذاهب فرا می‌خواند».
اد رویس افزود: «در حالی که (رژیم) ایران جاه‌طلبی‌های هسته‌یی خود را بی‌وقفه و مصمم پی می‌گیرد، به سرکوب میلیون‌ها ایرانی که اشتیاق دستیابی به آزادی‌های پایه‌یی را دارند، ادامه می‌دهد. قطعنامه امروز از این اصل دفاع می‌کند که سیاست خارجی آمریکا می‌تواند و باید اهداف استراتژیک، هم‌چون از بین‌بردن برنامة هسته‌یی (رژیم) ایران و در عین حال ترویج دموکراسی و حقوق بشر» را دنبال کند
قطعنامة مصوب دو حزبی کنگرة آمریکا تصریح می‌کند، مقام‌های رژیم ایران با نقض التزامات بین‌المللی خود هم‌چنان به ارتکاب نقض‌های فاحش حقوق بشر بنیادین مردم ایران ادامه می‌دهند. زنان ایران بیش از پیش در معرض حملات شنیع با اسید هستند که رژیم ایران یا آن‌را نادیده می‌گیرد و یا از طریق بسیج و سایر گروه‌های مهاجم، از آن حمایت می‌کند.
قطعنامه با اشاره به تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس رژیم تأکید می‌کند که این امر، منجر به تقویت بسیج و سایر نیروهای مهاجم می‌شود.
نمایندگان کنگرة آمریکا در ادامة قطعنامة خود به نقض آزادی بیان، اجتماع مسالمت‌آمیز، نقض حقوق روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر پرداخته و با استناد به گزارش احمد شهید مورخ اوت 2014 تأکید می‌کند که رژیم ایران هم‌چنان آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات را محدود می‌کند و کاربران اینترنتی را تحت پیگرد قرار می‌دهد.
قطعنامة کنگره دربارة سرکوب اقلیت‌های مذهبی توسط رژیم آخوندی که بهاییان، مسیحیان، دراویش و سنی‌ها را در بر می‌گیرد می‌افزاید، رژیم ایران حتی مسلمانان شیعة مخالف مثل آیت‌الله کاظمینی بروجردی را در معرض اذیت و آزاد، دستگیری و زندان قرار می‌دهد؛ بازداشت‌شدگان در دوران زندان خود به‌طور مرتب مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و به قتل رسیده‌اند.
این قطعنامه ضمن یادآوری  تحریم 19 مقام و 18 نهاد رژیم از سوی آمریکا،  به‌دلیل دست‌داشتنشان در اعمال سرکوب علیه مردم،  و نقض حقوق بشر ،  نتیجه‌گیری‌ها و خواسته‌های خود را به شرح زیر اعلام می کند.
قطعنامه نگرانی خود را از افزایش شدید اعدام‌ها از زمان روی کار آمدن روحانی ابراز می‌کند و به‌طور خاص اعدام بی‌رحمانة ریحانه جباری را محکوم می‌کند.
نمایندگان کنگره پس از ابراز نگرانی نسبت به نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی رژیم ایران را به آزاد کردن همة زندانیان سیاسی و عقیدتی فراخوانده و سپس از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهند، از اختیارات موجود برای اعمال تحریم علیه مقام‌های رژیم که مسئول نقض‌های جدی حقوق بشر هستند استفاده کند. از جمله از طریق مسدود کردن دارایی‌های آنها و ممنوع‌کردن ورودشان به آمریکا.
قطعنامه انتخابات نمایشی در حکومت آخوندی را یک «روند غیر دموکراتیک» خوانده و محکوم می‌کند؛ روندی که توان ایرانیان را برای انتخاب آزادانة دولتشان سلب کرده است.
نمایندگان کنگره در پایان می‌افزایند: (کنگره) در کنار مردم ایران می‌ایستد که در پی فرصتی برای انتخاب آزادانة دولتی هستند که خودشان آن‌را برگزیده باشند.
سایت کمیتة روابط خارجی کنگره -28آبان