کنفرانس در سنای ایتالیا: ”زنان ایرانی پیشتاز مبارزه علیه بنیادگرایی“

روز چهارشنبه 28 آبان برابر با 19 نوامبر، یک کنفرانس مطبوعاتی با عنوان ”زنان ایرانی پیشتاز مبارزه علیه بنیادگرایی“ در سنای ایتالیا با حضور گروهی از سناتورهای ایتالیایی برگزار شد.

در این کنفرانس که به ریاست خانم الیزابتا زامپاروتی نماینده سابق پارلمان و از مسئولین انجمن حقوق بشری به قابیل دست نزنید برگزار شد آقای لوچو مالان عضو هیئت رئیسه سنای ایتالیا، خانم سیلوانا آماتی دبیر سنا و عضو هیئت رئیسه سنا، آقای لوئیجی منکونی رئیس کمیسیون حقوق بشر سنای ایتالیا، خانم استفانیا پتزوپانه نایب رئیس شورای انتخابات و مصونیت پارلمانی سنا، فریده کریمی عضو کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت و آنتونیو استانگو عضو رهبری حزب رادیکال ایتالیا و انجمن به قابیل دست نزنید سخنرانی نمودند.

در این کنفرانس پیام خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت به این کنفرانس توسط سناتور لوچو مالان قرائت شد.
در این کنفرانس همچنین گروهی از سناتورهای ایتالیایی از جمله سناتور پائولو کورسینی نایب رئیس کمیسیون خارجی سنا ، سناتور آنتونیو راتزی دبیر کمیسیون خارجی سنا و نیز سناتور لوئیجی کومپانیا عضو کمیسیون خارجی شرکت داشتند.


در ابتدا خانم الیزابتا زامپاروتی که ریاست جلسه را به عهده داشت گفت:
به شما برای شرکت در برنامه ”زنان پیشتاز مبارزه علیه بنیادگرایی” خوشامد میگویم.
من فکر میکنم با توجه به آنچه در ایران میگذرد کنفرانس امروز بسیار مهم و به جا میباشد. همانطوری که میدانید رهبری مقاومت ایران در دست زنان و خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده این مقاومت میباشد.
رهبری زنان در مقاومت ایران دارای استعداد تغییر بنیادین در ایران میباشند. رژیمی که با اعدام ریحانه جباری یک بار دیگر چهره واقعی خودش را نشان داد.

سخنران بعدی آقای لوچو مالان عضو هیئت رئیسه سنای ایتالیا بود که در سخنان خود گفت:
من میخواهم در ابتدای صحبت تاکید کنم که برای از میان برداشتن داعش نمی بایست با رژیم بنیادگرای حاکم بر ایران متحد شد.
همچنین مایل هستم از مریم رجوی رهبر شایسته مقاومت ایران برای مبارزه اش علیه بنیادگرایی تشکر بکنم. سناتور مالان در ادامه افزود خانم مریم رجوی رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران برای کنفرانس امروز ما پیامی فرستاده اند که متن آن به این شرح است:


پیام مریم رجوی به کنفرانس زنان پیشتاز مبارزه با بنیادگرایی
پارلمانترهای محترم،
خانمها، آقایان
به کنفرانس شما درود می فرستم و برایتان آرزوی موفقیت می کنم. جا دارد که یک بار دیگر از همبستگی ارزشمند منتخبین و مردم ایتالیا با مقاومت و مردم ایران تشکر کنم. و از تلاشهایی که برای دفاع از حقوق بشر ایران و تأکید بر تأمین حفاظت مجاهدان لیبرتی به عمل می آورید، سپاسگزاری کنم.
کمتر از یک ماه پیش شهرهای ایران، شاهد موج جنایت فجیع اسیدپاشی به چهرة زنان توسط باندهای وابسته به حکومت به بهانه نداشتن حجاب مورد نظر ملاهای حاکم بر ایران بود.  جنایت فجیعی که خشم مردم ایران را برانگیخت و به رغم سرکوب گسترده و جلوگیری از هر حرکت اعتراضی توسط رژیم، تظاهرات گسترده یی را در شهرهای ایران شکل داد. مردم ایران در این تظاهرات به دفاع از زنانی که قربانی اسیدپاشی شده بودند فریاد می زدند چشمهای دخترم کو؟ و خواستار مجازات عاملان این جنایت شدند.
این جنایت فجیع از مدتها قبل با تصویب قانونی در مجلس ملاها و اظهارات شخص خامنه ای و نیز تهدیدات باندهای سرکوبگر رژیم، زمینه سازی شده بود. باندهای جنایتکار حتی با ارسال پیامهای تلفنی برای زنان در شهر اصفهان آنها را به اسیدپاشی تهدید کرده بودند.
هدف، ایجاد ترس و وحشت در جامعه برای سرکوب هر چه بیشتر و فرونشاندن اعتراضات اجتماعی است. دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران با بحرانهای سنگین بین المللی و داخلی دست به گریبان است. از یک سو بر سر برنامه اتمی خود درگیر است چون نمیخواهد از بمب سازی دست بردارد و از سوی دیگر برای حفظ موقعیت خود در عراق و در سوریه با تمام قوا تلاش می کند. اما مهمترین جنگ رژیم درمقابل مردم ایران است که ازسرکوب، خفقان و گرسنگی جانشان به لب رسیده و از هر موقعیتی برای نشان دادن مخالفتشان با رژیم و قیام و اعتراض علیه استبداد مذهبی استفاده میکنند
دوستان عزیز،
دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران، رژیمی بنیادگرا با ماهیت قرون وسطایی است که در قرن بیستم ظاهر شده و به همین دلیل برای ادامه حیاتش قبل از هر چیز نیاز به سرکوب در داخل کشور و صدور تروریزم و بنیادگرایی به خارج از مرزهایش دارد. تیزترین وجه سرکوبگری این رژیم ماهیت زن ستیز آن است. دیدگاهها و اظهارات سران این رژیم، قوانین، نهادهایش و رفتارش با مردم ایران مالامال از زن ستیزی است. زن ستیزی قلب ایدئولوژی بنیادگرایی و ارتجاعی است.  از اولین روزهای شکل گیری این حکومت باندهای مزدور آن با شعار یا روسری یا توسری به زنان حمله کردند و با حجاب اجباری، تحقیر و توهین به زنان، اخراج گسترده آنان از مشاغل دولتی، ممنوعیت از قضاوت، و تصویب قوانین تبعیض آمیز تلاش کردند زنان ایران را عقب برانند و از طریق سرکوب و ارعاب زنان، کل جامعه را تحت کنترل قرار دهند و به تسلیم بکشانند.
اما زن ایرانی نه تنها تن به حذف شدن و پذیرش مرگ تاریخی و خانه نشینی آنطور که آخوندها میخواستند، تن نداد، بلکه برعکس تبدیل به پرچمدار مقاومت و الهام بخش ایستادگی و نبرد و مقاومت سایر اقشار و طبقات اجتماعی در ایران شد.
زن ایرانی در صف مقدم نبرد با رژیم زن ستیز آخوندی قرار گرفت از جمله امروز در تظاهرات و حرکتهای اعتراضی علیه رژیم، زنان نقش ویژه و رهبری کننده دارند.
البته زنان مجاهد و مبارز که پیشتاز این مبارزه هستند، این راه را به سادگی طی نکرده اند آنها هر مرحله از این نبرد را با پرداخت سنگین ترین بها طی کرده اند، از شرکت در مبارزات سیاسی در سالهای نخستین حکومت آخوندها تا مقاومت درخشان در زندانها و شکنجه گاههای رژیم و پس از آنان زنان اشرفی در همه صحنه های نبرد آزادیبخش، الگو و الهام دهنده زنان ایران بوده و هستند.
زنان دلیری که زیر سنگین‌ترین تهاجمها به اشرف و لیبرتی از جمله 27 حمله در هشت سال گذشته شامل شش قتل عام، مبارزه برای سرنگونی استبداد مذهبی حاکم بر ایران را هدایت کرده اند و اکنون با معرفی و انتخاب شورای مرکزی مجاهدین، مرکب از هزار زن قهرمان، الگوی زنان دلیر میهنمان در مبارزه با رژیم زن‌ستیز ولایت فقیه هستند.
آری این زنان، پیشگامان مبارزه با بنیادگرایی هستند و از این روست که حمایت از زنان مجاهد در لیبرتی، فراتر از جنبة انسانی آن، حمایت از چشم‌انداز پیروزی بر هیولای بنیادگرایی است که نه تنها بر سرنوشت مردم ایران، که بر سرنوشت مردم منطقه نیز مسلط شده است. و این کارزاری است که شما را به حمایت از آن فرا می‌خوانم.
اگر بنیادگرایی و ارتجاع زنان ایران را در لبه تیز حمله خود قرار داده و می خواهد آنان را وادار به تسلیم کند، باید بداند که سر انجام این زنان هستند که در صف مقدم نبرد، با هر چه ارتجاع و بنیادگرایی است می جنگند و ریشه آن را از ایران و از منطقه برخواهند کند. ما خواهان نظم تازه یی هستیم و برآنیم که این نظم کهنه و ارتجاعی را از اساس واژگون کنیم و در این راه به یاری شما زنان و مردان آزادیخواه در تمام جهان پشتگرم هستیم.
از همه شما متشکرم.


سخنران بعدی کنفرانس خانم سیلوانا آماتی دبیر مجلس سنای ایتالیا بود. وی گفت:
من سالهاست که با مقاومت ایران آشنا هستم و همراه با آنها فعالیت میکنم. قبل از هر چیز من میخواهم برای ترتیب دادن این کنفرانس در آستانه روز جهانی محو خشونت علیه زنان از آنها تشکر کنم. لازم است درضمن یادآوری کنم که در قبال بنیادگرایی نبایستی فقط به حرف زدن اکتفا کنیم. ایران کشوری است که زنان در آن مورد اذیت و آزار قرار میگیرند. این مطلب را مریم رجوی در همین محل در سال گذشته برای ما توضیح داد. دیروز کمیته سوم سازمان ملل نقض شدید حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. ما باید از این فرصت استفاده کرده و مانع نقض حقوق بشر در ایران بشویم.
در ایران تنها 16 درصد از زنان کار میکنند و بسیاری از آنها از ابتدایی‌ترین حقوق محروم میباشند. سن ازدواج برای دختران در ایران حتی میتواند نه سال باشد و در هر حال سن قانونی برای ازدواج 13 سال میباشد. زنان از ورود به بسیاری از رشته ها در دانشگاه محروم میباشند. تعداد زنان در مجلس آخوندی فقط سه درصد میباشد.
در ایران تعداد هر روز در حال افزایش است و همین چند روز پیش ریحانه جباری را اعدام کردند. بسیاری از همکاران من به سفیر ایران در ایتالیا نامه اعتراضی نوشتند و به وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران اعتراض کردند. جامعه جهانی میبایست احترام حقوق بشر در ایران را درصدر برنامه های خودش قرار دهد.


سخنران بعدی جلسه آقای لوئیجی منکونی رئیس کمیسیون حقوق بشر سنای ایتالیا بود که در سخنانش گفت:
همکار من در کمیسیون حقوق بشر سنا به نکات مهمی اشاره کرد. ما به افراد دمکراتیک چه تعریفی میتوانیم از رژیم آزادی کش در ایران بدهیم. رژیم مذهبی ایران آزادی کش و زن ستیز و ضدزن میباشد. کافی است تنها به افزایش شمار اعدام در ایران نگاه کنید تا بفهمیم با چه حکومت وحشی روبرو هستیم. بربریت متعلق به برهه ای از تاریخ است اما با نگاهی به اوضاع ایران مثلا موضوع اسیدپاشیدن به روی دختران  و زنان ایرانی متوجه میشویم که مثل اینکه این دوره تاریخی در این نقطه از جهان به پایان نرسیده است.
در ایران هنوز میخواهند بر تن انسانها سیطره داشته باشند. من گمان میکنم در مورد ایران تحلیل های غربی ها ناقص است و این شاید به این خاطر است که ما نمیتوانیم این رژیم مذهبی را خوب بشناسیم. اگر چه امروز جامعه جهانی درگیر موضوع هسته ای میباشد اما نمیتوان موضوع اساسی احترام به حقوق بشر را در کنار آن دنبال نکرد.
ما سال گذشته در کمیسیون حقوق بشر سنا این فرصت را داشتیم تا به صحبت های خانم مریم رجوی گوش کنیم و از دهان او از اوضاع ایران باخبر شویم و این برای ما باعث افتخار است و ما آن را بسیار مفید میدانیم.

خانم فریده کریمی طی سخنانی دراین کنفرانس گفت:
دیشب قطعنامه محکومیت ایران به دلیل نقض حقوق بشر در کمیته سوم مجمع عمومی به تصویب رسید. این شصت و یکمین قطعنامه ای است که در سازمان ملل به دلیل نقض حقوق بشر توسط ایران به تصویب میرسد. یکی از بندهای قطعنامه به تصویب رسیده مربوط به زنان بود.
دو ماه قبل در گزارشی که بان کی مون و احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران به مجمع عمومی ارائه داده بودند هر دو تاکید کرده بودند که وضعیت حقوق بشر در ایران نه تنها بهبود نداشته بلکه بطور خاص در مورد زنان در ابعادی واگشت داشته است.
بنابراین ما در شرایطی گردهم آمدیم که بعد از پانزده ماه روی کار آمدن آخوند روحانی هیچ شبهه و توهمی در مورد اینکه این آخوند نیز دنباله رو و ادامه دهنده اندیشه های قرون وسطایی ملاها هست، نمیتواند وجود داشته باشد.
در کشوری که طبق آمار منتشر شده در گزارش بان کی مون، هر هشت ساعت یک نفر را دار میزنند و اعدام میکنند، در کشوری که روی صورت دختران آن به بهانه بدحجابی اسید میپاشند و در کشوری که ریحانه جباری به دلیل دفاع از شرف خود، اعدام میشود، صحبت از مدراسیون و تغییر به جلو فقط بیانگر معامله های اقتصادی و بند و بست های آن است.
دوستان عزیز، بنیادگرایی سی سال قبل و زمانی که ملاها در ایران قدرت را تماما در دست گرفتند، مشکل و معضلی برای مردم ایران بود. امروز متاسفانه مشکل و پدیده جهانی شده است و باید بگوییم که بسیار بدتر هم خواهد شد. این را یک مبالغه نبینید، فقط کافی است  سیر سی سال قبل را نگاه کنید و باور کنید که این تهدیدی برای جامعه بشری است و نمیتوان آن را نادیده گرفت. تهدیدی که بطور خاص روی زنان نیز متمرکز شده است. برای شناخت بهتر پدیده بنیادگرایی و مبارزه ستودنی زنان ایرانی در مقابله با این پدیده،  پیشنهاد میکنم حتما این کتاب را بخوانید.
طی سی سال گذشته ما روی مبارزه با بنیادگرایی متمرکز شدیم و بطور خاص باید به قلب این مبارزه یعنی  به اشرف و الان به لیبرتی اشاره بکنم. یعنی زنان و مردانی که مبارزه با این پدیده را هدف اصلی زندگی خودشان قرار دادند و با معرفی هزار زن بعنوان شورای مرکزی در این مبارزه گامی دیگر به جلو برداشتند. برای اینکه مبارزه آنها به ثمر برسد میبایستی به آنها به هر شکل و امکانی که داریم کمک و یاری برسانیم تا بتوانیم آنها را که پیشتاز این مبارزه هستند پشتیبانی کنیم. 


در این کنفرانس همچنین گروهی از سناتورهای ایتالیایی از جمله سناتور پائولو کورسینی نایب رئیس کمیسیون خارجی سنا، سناتور آنتونیو راتزی دبیر کمیسیون خارجی سنا و سناتور لوئیجی کومپانیا عضو کمیسیون خارجی سنا و نیز آقایان رضا اولیا عضو شورای ملی مقاومت و محمود حکمیان عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت شرکت داشتند.


سخنران بعدی کنفرانس خانم سناتور استفانیا پتزوپانه نایب رئیس شورای انتخابات و مصونیت پارلمانی بود که در بخشی از سخنانش گفت:
 من از شما برای ترتیب این کنفرانس تشکر میکنم و از حمایت ویژه پارلمان ایتالیا از مقاومت ایران بسیار خشنود میباشم. آیا ما میتوانیم برای حل معضل داعش با رژیم بنیادگرای ایران همکاری کنیم؟ من فکر میکنم این امر عمیقا اشتباه میباشد. من در بسیاری از برنامه های مقاومت شرکت کردم و کتاب اسماعیل محدث را خواندم که برای شناخت ایران تصویری واقعی گرفتم. در این کتاب روند به قدرت رسیدن این رژیم مذهبی نشان داده میشود. ما با دفاع از حقوق زنان در حقیقت از حقوق انسان دفاع میکنیم. متاسفانه این جنایات به نام اسلام انجام میگیرد اما ما میدانیم که این امر حقیقت ندارد. من در طول سالها فعالیت های سیاسی خودم برای شناخت مذاهب بخصوص اسلام و نشان دادن تفاوت آن با بنیادگرایی فعالیت داشته‌ام. ما باید کاری کنیم که روز جهانی محو خشونت علیه زنان تنها یک تشریفات نباشد. من از حضور مریم رجوی در سنا حمایت میکنم و آن را بسیار مفید میدانم. 


آخرین سخنران این کنفرانس آنتونیو استانگو عضو رهبری حزب رادیکال ایتالیا و انجمن به قابیل دست نزنید بود که در بخشهایی از سخنانش به مبارزه زنان مقاومت ایران اشاره کرد و گفت:
 من شانس این را داشته ام تا بسیاری از زنان مقاومت ایران را از نزدیک بشناسم و بخصوص توانسته‌ام از آنان در اشرف دیدار کنم. همانطوری که همکارانم قبلا گفتند رهبری مقاومت ایران در دست زنان میباشد و آنها با روح همکاری و همبستگی جنبش مقاومت ایران را به پیش میبرند.
در زمان خاتمی نیز از اصلاحات صحبت میشد اما همانموقع هم میتوانستیم بفهمیم که یک دروغ بود چرا که در ایران قدرت واقعی در دست های ولی فقیه میباشد.
تفاوت بین احمدی‌نژاد، خاتمی و روحانی فقط در اشکال است. ماهیت واقعی رژیم فقط برای کسی پنهان می ماند که میخواهد خودش را گول بزند ایران بزرگترین مشکل در تمامی خاورمیانه بخصوص در عراق و سوریه میباشد و حضور رژیم ایران در عراق باعث سرکوب سنی های عراق و گسترش فرقه گرایی شد. موضوع هسته ای در ایران تنها با رژیم ملاها حل خواهد شد.
کنفرانس در ساختمان اصلی سنای ایتالیا، با صحبت های الیزابتا زامپاروتی خاتمه پیدا کرد وی گفت مقاومت ایران با رهبری زنان بویژه با رهبری مریم رجوی حتما به پیروزی خواهد رسید تا آن زمان ما نمی بایست زنان و مردان مجاهدی که هم اکنون در لیبرتی بسر میبرند را از یاد ببریم و میبایست کماکان برای تضمین حفاظت آنها کوشا باشیم.