اطلاعیه پایانی جلسه 28 اکتبرپارلمان - کمیته پارلمانی فرانسه

پارلمانترها نقض حقوق بشر در ایران را افشا می کنند و به قاطعیت بیشتر در برابر ایران فرا می خوانند

کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک که در برگیرندة دهها نماینده از گروههای سیاسی مختلف مجلس ملی است، سه شنبه 28 اکتبر 2014 سمیناری پیرامون موضوع بحران در خاورمیانه ونقش رژیم ایران در سالن ویکتور هوگو در مجلس برگزار کرد.
به این مناسب، کمیته پارلمانی از خانم مریم رجوی، پرزیدنت برگزیده شورای ملی مقاومت ایران، استقبال به عمل آورد. کمیته،  به خاطر پیروزی به دست آمده توسط شورای ملی مقاومت ایران، به دنبال حکم منع تعقیبی که اخیراً توسط قاضی ضد تروریسم مارک ترویدیک در مورد پرونده مجاهدین در فرانسه صادر شد، به ایشان تبریک گفت. دادگستری تمامی اتهاماتی را که بر علیه مقاومت ایران زده شده بود کنار زد و مشروعیت آن را به رسمیت شناخت.

پارلمانترها به یک رویکرد جدید و مثبت نسبت به شورای ملی مقاومت ایران فراخواندند. از دیدگاه آنها این شورا، دارای نقشی غیر قابل دورزدن برای ایران فردا و نیرویی در برابر افراط گرایی در منطقه خاورمیانه است.
خانم رجوی از سوی دیگر طی سخنرانی خود خاطرنشان کرد: «به لحاظ فرهنگی، در برابر افراط‌گرایی که به نام اسلام عمل می‌کند، یک آلترناتیو فرهنگی ضروری است. آلترناتیوی مبتنی بر یک اسلام بردبار و دموکراتیک و برابری زنان و مردان».
ضمن اظهار نظر در مورد برنامه هسته‌یی ایران، خانم رجوی تأکید کرد: «رژیم ایران می‌خواهد مذاکرات را طولانیتر کند  تا بتواند برنامه هسته‌یی خود را تکمیل نماید». وی اظهار امیدواری کرد که فرانسه «که همیشه با قاطعیت و تکیه بر اصول عمل کرده است، به رژیم ایران اجازه ندهد که در این مذاکرات به خواسته‌های خود برسد».
سخنرانان هم‌چنین موضعگیری اخیر گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، احمد شهید را مطرح کردند که روز دوشنبه نگرانی خود را از تعداد فزایندة اعدامها در این کشور اعلام کرده بود. در واقع، سازمان ملل در 15 ماه گذشته در ایران، بیش از 852 اعدام را شمارش کرده است. این نسبت به شمار جمعیت بالاترین بالاترین میزان اعدام در جهان است. این وضعیت از نظر او علامتی از وخیمتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان به‌قدرت رسیدن حسن روحانی است.
جلسه امروز، همزمان با دیدار یک هیأت از پارلمان ایران در پاریس است که ریاست آن را علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این مجلس که یکی از نزدیکان ولی فقیه رژیم ایران است، بر عهده دارد.
از نظر کمیتة پارلمانی برای ایران دموکراتیک، دیدار پارلمانترهای ایرانی از فرانسه بایستی در کارد رهنمودهایی باشد که پارلمان اروپا در قطعنامه 3 آوریل 2014 خود، از جمله در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، تصویب کرده بود و مطابق آن هرگونه از سرگیری رابطه با این کشور به بهبود در وضعیت حقوق بشر مربوط شده بود.
از نظر ما غیر ممکن است که بپذیریم به ویژه در شرایط کنونی، یک هیأت از پارلمانترهای فرانسوی، از جمله همکارانمان در کمیسیون خارجی مجلس، با همتایان خودشان ملاقات کنند، بدون آن که سؤالی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران بکنند و باید با قاطعیت آن را محکوم کرده باشند.
هر گونه رفتار دیگری، در عمل به اعتبار بخشیدن به اعمال رژیم حاکم بر ایران در زمینه حقوق بشر منتهی خواهد شد و این بازدید از فرانسه به عنوان ابزاری علیه مردمی که قویاً خواهان دموکراسی هستند مورد سوء استفاده حاکمان قرار خواهد گرفت و به‌نفع حکومتی تمام خواهد شد که نه ماهیتش عوض شده و نه رفتارش و هم اکنون به هیچیک از تعهداتی که بتواند احترام به او را در سطح بین‌المللی برانگیزد، پایبند نیست.
سخنرانان، درگیری شدن دیپلوماسی فرانسه در سوریه و در عراق را مورد حمایت قرار دادند و خاطر نشان کردند که در این دو کشور، رژیم تهران، از طریق مداخلاتش کاملاً بر عکس سیاستی که فرانسه در منطقه دارد، حرکت می‌کند. از نظر ما این انتخاب درستی بود که این کشور به کنفرانس بین‌المللی پاریس که برای بسیج دولتها علیه داعش تشکیل شده بود، دعوت نشد. تجربه و نتیجه گیری از وقایع ده سال گذشته، به‌خصوص با توجه به رفتار ایران در این منطقه، نشان می دهد که این رژیم همواره بخشی از مسإله بوده است و هیچگاه قسمتی از راه حل نبوده است.
راه حل برای ریشه کنی افراط گرایی سنی، نمی تواند از فراخوان کمک به رژیمی بگذرد که خود افراط گرایی شیعه را در این منطقه آلت دست قرار داده است. چنین راه حلی اجباراً  بایستی از بسیج نیروهای مدره و مسلمانان دموکرات عبور کند، شورای ملی مقاومت ایران از این بابت سرمشق قابل توجهی در ایران است.
08 آبان, 1393