هشدار احمد شهید درمورد روند فزاینده اعدامها درایران و جنایت اسید پاشی علیه زنان

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان متحد نسبت به موج اعدامها در ایران هشدار داد. گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: وضعیت حقوق بشر در ایران عمیقا نگران کننده باقی مانده است. حقوق بشر در ایران هم توسط قانون و هم  توسط مقامات رژیم نقض میشود.

گزارشگر ویژه ملل متحد در سخنرانی خود در کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد، گفت: صحنه های وحشتناک حمله با اسید بر روی زنان هفته گذشته در اصفهان رخ داد. هفته گذشته ریحانه جباری علیرغم یک کمپین بین المللی برای توقف اعدام وی اعدام شد.
احمد شهید تصریح کرد، مسائل متعددی که توسط مجمع عمومی، مکانیسمهای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد و دبیر کل آن مطرح شده‌اند هم‌چنان ادامه دارند و در بعضی موارد وخیم‌تر شده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل با ابراز نگرانی از افزایش شمار اعدامها در یک سال گذشته که به 852 مورد رسیده است، خاطرنشان کرد، این رقم، بزرگترین رقم اعدامها به تناسب جمعیت یک کشور در جهان را نشان می‌دهد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با یادآوری اعدام مجاهد قهرمان غلامرضا خسروی گفت: در  ژوئن گذشته یک مرد بخاطر ارسال کمک مالی به یک ارگان خبری در خارج کشور اعدام شد
گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود:  گزارشات مستمر در مورد استفاده از شکنجه روحی و جسمی برای گرفتن اعترافات هم‌چنان نمایانگر استفاده گسترده و سیستماتیک از شکنجه (در زندانهای رژیم ایران) است. از 24 پناهجوی ایرانی که در ترکیه برای این گزارش شهادت دادند، 20 نفر از شکنجه و بدرفتاری گزارش دادند و 16 نفر از آنها در مورد بدرفتاری روانی، مانند حبس طولانی‌مدت در سلول انفرادی، اعدامهای ساختگی، تهدید به تعرض، همراه با بدرفتاری جسمی، شامل کتک زدن شدید، آویزان کردن و قرار دادن فرد در موقعیتهای فشار، شوک الکتریکی و سوزاندن گزارش دادند.
سرکوب زنان و اقلیتهای مذهبی و قومی از جمله موارد دیگری است که در گزارش احمد شهید منعکس شده است.
گزارشگر ویژه خواهان توقف کلیه اشکال اعدام،  به‌ویژه قطع فوری اعدام نوجوانان و تحقیق در مورد شکنجه‌های صورت گرفته در زندانهای رژیم ایران شد.
در جلسهٴ کمیتهٴ سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کشورهای مختلف منجمله آمریکا، کانادا، جمهوری چک، سوئیس، نروژ و مالدیو طی سخنانی نقض حقوق‌بشر توسط رژیم آخوندی را محکوم کردند.