جلسه گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا استراسبورگ

اطلاعیة مطبوعاتی گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا استراسبورگ - 18 سپتامبر 2014
ژرارد دپره ریاست این جلسه با حضور بیش از30نماینده را برعهده داشت.

وی اعلام  کرد:1000 اعدام درایران بعد از روی کار آمدن روحانی بدترین آمار در دو دهة گذشته برای رژیم ایران  است.

ریچارد چارنسکی نایب‌رئیس پارلمان اروپا:در پارلمان اروپا حمایت بسیار زیادی از مریم رجوی به عنوان رهبر بلند نظر مبارزه علیه بنیادگرایی  وجود دارد.
گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، روز چهارشنبه 17 سپتامبر اولین جلسة خود را با ترکیب جدید پارلمان اروپا در استراسبورگ برگزار کرد.
بیش از 30 نمایندة پارلمان اروپا از گروه‌ها و کشورهای مختلف اتحادیة اروپا در این جلسه که توسط سیاستمدار با سابقة بلژیکی ژرارد دپره اداره می‌شد شرکت کردند.
ژرارد دپره در صحبت‌های افتتاحیة خود، گفت: «وضعیت حقوق بشر در ایران که خیلی‌ها امید داشتند در دوران روحانی بهبود یابد وخیم‌تر شده است. تعداد اعدام‌ها از بعد از روی کار آمدن روحانی از 1000 تن گذشته است. این بدترین آمار در دو دهة گذشته برای یک رئیس‌جمهور رژیم ایران به‌شمار می‌رود. زندانیان سیاسی که در زندان به‌سر می‌بردند و حتی فعالان فرهنگی و معلمان فعال اقلیت‌های قومی، به‌دلیل انتقاد به رژیم اعدام شده‌اند. یک نمونة آن، آقای غلامرضا خسروی 49 ساله، است که در روز اول ژوئن امسال تنها به‌دلیل ارسال یک کمک مالی به سازمان مجاهدین خلق ایران حلق‌آویز شد».
دکتر آلخو ویدال کوآدراس که از سال 1999 تا سال 2014 نایب‌رئیس پارلمان اروپا و هم‌چنین به‌مدت 10 سال رئیس افتخاری گروه دوستان ایران آزاد بود نیز به این جلسه دعوت شده و در مورد تاریخچة دوستان ایران آزاد از بعد از بنیان‌گذاری آن در سال 2003 توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت: «گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد به‌عنوان نقطة وحدت سیاستمداران اروپایی از تمایلات سیاسی مختلف که خواستار یک ایران آزاد و حمایت از اپوزیسیون دمکراتیک بودند عمل می‌کرد؛ چرا که اپوزیسیون ایران، نه تنها توسط آخوندهای حاکم مورد آزار و اذیت بود، بلکه هم‌چنین قربانی سیاست مماشات غرب با رژیم ایران بود».
دکتر آلخو ویدال کوآدراس هم‌چنین در مورد سیاست‌های مخرب رژیم ایران در منطقه، حمایت آن از تروریسم که منشاء رشد گروه‌های تروریستی مانند داعش می‌شود توضیحاتی ارائه کرد و گفت این تروریسم وحشی، محصول دخالت رژیم ایران در عراق و سوریه است.
لویی میشل، نمایندة پارلمان اروپا، نایب‌رئیس کمیسیون اروپا از 2004 تا 2009 و معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجة بلژیک از 1999 تا 2004، گفت: «سال گذشته بعد از قتل عام(اول سپتامبر) در اشرف من به‌همراه گی ورهفستاد رئیس گروه لیبرال بیانیه‌یی در محکومیت این جنایت صادر کردیم و خواستار یک تحقیقات مستقل شدیم. من هم‌چنین با آقای ریندرز وزیر خارجة بلژیک صحبت کردم که او هم یک بیانیة مطبوعاتی صادر کرد و خواستار تحقیقات در مورد این جنایت شد. ما باید افرادی را که مسئول این جنایت هستند به پاسخگویی بکشانیم».
جولی وارد نمایندة جدید پارلمان اروپا از حزب کارگر،  نقض حقوق بشر و سرکوب زنان توسط رژیم ایران را به شدت محکوم کرد و از نقش خانم مریم رجوی در هدایت مقاومت ایران علیه رژیم بنیادگرای حاکم قدردانی نمود.
وی گفت: «من فکر می‌کنم قاطعیت و استحکام مریم رجوی برای مقابله با برداشت‌های افراطی و ارتجاعی از اسلام از طریق دیدگاه‌های بردبار و دموکراتیک، یک نقطة انگیزش برای میلیونها زن در ایران و در سراسر خاورمیانه است».
ریچارد چارنسکی نایب‌رئیس لهستانی پارلمان اروپا، گفت: «در پارلمان اروپا حمایت بسیار زیادی از مریم رجوی و جنبش او وجود دارد، چرا که او به‌واقع یک رهبر بلند نظر در این مبارزة سخت علیه بنیادگرایی اسلامی است».
در پایان  این اجلاس، نمایندگان تصمیم گرفتند نامة مشترکی به نخست‌وزیر جدید عراق و فردریکا موگرینی نمایندة عالی جدید اتحادیة اروپا و هم‌چنین مقامات آمریکایی ارسال کنند و خواستار تأمین امنیت و حفاظت از ایرانیان مخالف در کمپ لیبرتی در عراق شوند.
جلسة روز (چهارشنبه) هم‌چنین با صدور حکم بسیار مهم دادگاه‌های فرانسه هم‌زمان شد که (طی آن) قضات فرانسوی تمامی اتهامات علیه اعضای مقاومت ایران در پاریس را که از 11 سال پیش تحت فشار (حکومت) تهران هدف حمله  قرار گرفته بودند ملغی کردند.