تحولات سیاسی و نظامی در عراق

حمله نیروهای مالکی و شبه نظامیان وابسته به او در حمله به تکریت شکست خوردند و از مواضع خود عقب نشینی کردند. تلویزیون التغییر به نقل از انقلابیون تکریت عراق اعلام کرد.  نیروهای مالکی و شبه نظامیان که از دو محور به تکریت حمله کرده بودند. عقب رانده شدند. در درگیریهای تکریت دو تانک و سه هاموی به غنیمت گرفته شدند و نیروهای مهاجم درهم‌شکسته شدند.

به گزارش تلویزیون الرافدین نظامیان مالکی خیابانها و ورودی های بیمارستان مدینه الطب در بغداد را به‌دلیل انبوه اجساد کشته شدگان شبه نظامیان در پزشکی قانونی بستند. این اجساد مربوط به افرادی است که در درگیری با انقلابیون عشایر در تکریت کشته شده‌اند. 
در همین حال پنتاگون ، وزارت دفاع امریکا تاکید که ارتش آمریکا در حمایت از عملیات ارتش عراق در تکریت نقشی نداشته است.

منابع پزشکی در عراق اعلام کردند بر اثر بمباران مناطق مسکونی در تکریت توسط نیروهای حکومتی عراق حداقل 5 تن کشته و چند تن دیگر مجروح شدند و فعالان عراقی ویدئویی بر روی شبکه های اجتماعی گذاشته اند که نشان می دهد بر اثر بمباران کور یک روستا در شرق تکریت دهها تن از مردم غیر نظامی کشته و زخمی شده اند، آگاهان گفتند این بمباران یک بمباران انتقامجویانه است که ارتش مالکی  بعد از شکست درحمله اش به تکریت دست به این جنایت زده است.

تلویزیون الرافدین گزارش داد: انقلابیون عراقی در یوسفیه واقع در جنوب بغداد، حمله بزرگی علیه نظامیان و  شبه نظامیان مالکی انجام دادند در این حمله 7تن از شبه نظامیان مالکی کشته و 5تن مجروح شدند.

شیخ فائز الشاؤش، سخنگوی رسمی شورای شیوخ عشایر انقلاب عراق به تلویزیون التغییر گفت: می‌خواهم به دولت حیدر العبادی و سیاستمداران عراق از سال 2003 به بعد بگویم اگر   آنها برای تغییر در جهت به ثبات رسیدن عراق جدی هستند، باید ارتش و شبه‌نظامیان رژیم  ایران و شبه‌نظامیان دولت و احزاب فرقه‌گرا را از مناطق بپاخاسته بیرون بکشند.
 شیخ فائز الشاؤش تأکید کرد باید شبه‌نظامیان رژیم ایران و فرماندهان دستگاه امنیتی و فرماندهان شبه‌نظامیان و در رأس آنها مالکی، در دادگاههای بین‌المللی محاکمه شوند سخنگوی رسمی شورای شیوخ عشایر انقلاب عراق افزود: ما  خواهان پایان دادن به دخالت‌های رژیم ایران و شبه‌نظامیان رژیم ایران در امور عراق هستیم.

ایاد علاوی رهبر ائتلاف الوطنیه طی مصاحبه یی با روزنامه الشرق الاوسط دربار ه وضعیت عراق بعد از رفتن مالکی گفت: مالکی میراث بسیار طاقت‌فرسایی را برای کشور به جا گذاشت. در این 8 سالی که در حکومت بود مشکلاتی خلق شد که حتی آنها را در بدترین خواب‌هایمان هم نمی‌دیدیدم. … مردم عراق از فوریه 2011 در بغداد و بقیه استا‌نها به‌صورت قانونی، در حال قیام هستند. تظاهرات آنها گسترش پیدا کرد تا این‌که به جنبش مردمی گسترده‌ای تبدیل شد.
مالکی تظاهرکنندگان را ”داعش“ می‌خواند. آنها ”داعش“ نیستند. آنها جنبش مردمی هستند که از عشایر و قبایل و نیروهای مدنی دیگر تشکیل شده‌اند.
علاوی خواستار حسابرسی قانونی و قضایی مالکی شد و گفت: او و مقامات دیگر در حکومت باید مورد حسابرسی قرار بگیرند چرا که جان بسیاری را هدف قرار دادند و به کشتار و دستگیری و نقض قانون اساسی و فساد مالی گسترده و زدن اتهام به وزراء مبادرت کردند.

برغم فراخوانهای بین المللی برای تشکیل دولت ملی و فراگیر در عراق، نوری مالکی که دوره نخست وزیری او به پایان رسیده از حیدرالعبادی خواست به حکومت اکثریت سیاسی رو بیاورد و فراخوانهای تشکیل دولت فراگیر را نپذیرد.
مالکی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: از کسی که اکنون موظف به ( تشکیل حکومت شده) می خواهیم بر روی میز خودش مجموعه زیادی از خواسته های چالش برانگیز و باج گیرانه قرار ندهد. و اگر امور به اینجا برسد که بخواهند شروط خود را دیکته کنند و مانع و مشکلات در مقابل عملیات تشکیل حکومت قرار دهند از او می خواهم فورا به تشکیل حکومت اکثریت رو بیاورد.
الجزیره - 29 مرداد93