سخنرانی هیأت نمایندگی ائتلاف سوریه در کنفرانس در مقر ملل متحد در ژنو

دکتر هیثم مالح از رهبران انقلاب و رئیس کمیتة حقوقی ائتلاف ملی سوریه

دکتر هیثم مالح از رهبران انقلاب سوریه و شخصیت ملی اپوزیسیون رژیم اسد به‌شمار می‌رود. او که از سال 1966 به‌عنوان وکیل و سپس به‌عنوان قاضی در کشورش مشغول به‌کار بود، در سال 1980 توسط رژیم اسد دستگیر شد. هیثم مالح در دوران بازداشت خود، در مجموع 110 روز دست به اعتصاب غذا زد.
او طی سال‌های اخیر و هم‌زمان با قیام مردم سوریه، از مخالفان جدی دخالت‌های رژیم آخوندی در کشورش بوده و همواره مواضع قاطعی را علیه آن اتخاذ کرده است.

دکتر هیثم مالح از رهبران انقلاب و رئیس کمیته حقوقی ائتلاف ملی سوریه
سلام به همه شما صاحب‌منصبان، اعضای محترم هیئت‌ها، بانوی مجاهد ایرانی اول. اگر خواسته باشم از سوریه صحبت کنم، چه بسا نتوانم تا قبل از صبح به‌پایان برسانم . می‌دانید که بیانیة جهانی حقوق بشر بعد از تأسیس سازمان ملل پایه‌یی بود که کشورها به آن هدایت می‌شدند برای حفاظت انسان و تحقیق حقوق او در کشورها. کما این‌که نیمة دوم قرن گذشته با مهم‌ترین تحرک در حقوق بشر در جهان برجسته شد. در حالی‌که ما با فجایع بشری در منطقة خودمان، چه در سوریه چون من از آنجا هستم، یا در فلسطین و یا عراق و یا در ایران مواجه هستیم، رژیم سوریه از زمان گرفتن حاکمیت به شیوة نامشروع و از طریق یک کودتای نظامی، قوانینی را وضع کرد تا از پیگرد جنایت‌هایش در امان باشد. کتابی را به‌زبان عربی تحت عنوان «سوریا شریعتی در جنایت» نوشتم که به زبان انگلیسی ترجمه شد و هزار نسخه برای اغلب مسئولین در جهان توزیع شد. من این نسخه را به خانم رجوی به‌عنوان احترام و تقدیر از سوی من، به ایشان هدیه می‌کنم. رژیم سوریه برای جنایاتی که در سوریه طراحی کرده بود، تأسیس شد. در دوران حافظ اسد فعالیت داشتیم، سندیکاهای علمی برای مطالبة حقوق بشر فعالیت می‌کرد. نتیجة آن تعطیلی سندیکاها بود و اعضای آن هم دستگیر شدند و من یکی از آنها بودم که 7 سال در زندان به‌سر بردم، بدون محاکمه و بدون تحقیق و هیچ‌چیز دیگر. در سوریه نزدیک به 50 هزار نفر دستگیر شدند. یک‌سوم حما نابود شد که نیمی از ساختمان‌ها با دینامیت بر سر ساکنان آنها منهدم شد. چندین کشتار در تدمر صورت گرفت که 15 هزار زندانی قربانی آن شدند. مجموع کشته‌ها در سوریه در دهة هشتاد، 70 هزار کشته بود. در 2011 تظاهراتی مسالمت‌آمیز شروع شد. مردم خواستار آزادی، کرامت و حقوق بشر شدند. طی 6 ماه اولیه از سال‌های انقلاب، 5000 نفر شهید شدند و رژیم شروع به محاصرة مردم نمود تا آنها را گرسنگی دهد و آنها را در خانه‌هایشان و یا هر جای دیگر به‌قتل برساند. من در زندان بودم و این رژیم ایران است که جنگ‌ها را در سوریه اداره می‌کند. رژیم آخوندها به رژیم سوریه 12 میلیارد دلار نقد پرداخت کرده است و ماهانه 500 میلیون دلار به او می‌پردازد و نیرو و مهمات و سلاح برایش می‌فرستد. فرمانده سپاه پاسداران جنگ‌های سوریه را اداره می‌کند. اینها 27 سازمان از حزب‌الله لبنان  گرفته تا گروه‌های مسلح عراقی و حوثی‌ها در یمن و پاکستانی‌ها و افغانی‌ها را آورده‌اند که تعداد آنها 60 هزار نفر است. اینها در کنار رژیم سوریه می‌جنگند. مسکو از این رژیم در تمامی محافل بین‌المللی حمایت می‌کند و سلاح بی‌حساب و کتاب به آن می‌دهد. مردم سوریه با یک جهان بی‌دفاع مواجهند. طبعاً مردم سوریه سلاح‌های سبک دارند، اما هواپیما ندارند، موشک ندارند و تانک ندارند، ولی با پایداری خود مقاومت می‌کنند و می‌جنگند. تا همین الآن در سوریه 250 هزار نفر غیر نظامی کشته شده‌اند. من فقط آمار را به‌طور سریع بازگو می‌کنم. 


ما یک گزارش 620 صفحه‌یی از اوضاع سوریه از شروع انقلاب تاکنون در دست داریم که همراهمان است، با عکس و اسناد. ما یک میلیون نفر داریم که در محاصره هستند و با خطر مرگ از طریق گرسنگی مواجهند. تعداد کشتارهایی که رژیم انجام داده 2082 کشتار است. تعداد زنان شهیدی که توسط گلولة رژیم شهید شده‌اند 12077 زن می‌باشد. تعداد کودکانی که شهید شده‌اند 12186 کودک است. ما 300 هزار اسیر در زندان‌های رژیم داریم. ما اینجا اسامی 62 هزار نفر را ثبت کرده‌ایم. من یک جدول کامل از اسامی دارم. اغلب مدارس در سوریه منهدم شده‌اند. نیمی از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نابوده شده‌اند. ما 4072 مدرسة تخریب‌شده داریم. ما دو میلیون و 800 هزار کودک داریم که خارج از مدرسه هستند. سه میلیون کودک در خارج از سوریه هستند. 5.5 میلیون کودک به کمک نیاز دارند که از اینها 4 میلیون و 300 هزار تن در داخل سوریه هستند. یک میلیون و دویست هزار کودک هم در بین پناهندگان هستند. اعداد و ارقام دهشتناک است. ما با یک فاجعة بشری در سوریه روبرو هستیم. سه میلیون خانة منهدم‌شده داریم. ده میلیون سوری در بیرون از خانه‌هایشان هستند. کودکان از گرسنگی می‌میرند، بدون غذا و بدون شیر. جامعة بین‌المللی کجا است؟ سازمان ملل کجا است؟ شورای حقوق بشر کجا است؟ من اینجا صحبت کرده‌ام. این ششمین باری است که در سازمان ملل صحبت می‌کنم. رژیم ایران الان یک جنگ را هدایت می‌کند. منظورم حکومت ایران است که جنگی را با استعداد 60 هزار نفر هدایت می‌کند. رژیم به‌اصطلاح داعش را جلو انداخت. داعش توسط رژیم مورد نفوذ قرار گرفته. افراد آن در زندان صرنایه زندانی بودند و من به‌خاطر اینکه یک رزمندة قدیمی بودم که 50 سال است علیه این رژیم می‌جنگم، می‌دانم که در صحنه چه می‌گذرد. رژیم زندانیان بنیادگرا را از زندان‌ها آزاد ساخت تا این‌که جنگی را علیه مردم سوریه هدایت کند. ملت سوریه یتیم گشته که هیچ‌کس به او کمک نمی‌کند. این واقعیت و از این تریبون می‌خواهم بگویم که مردم سوریه چه‌قدر باید بپردازند؟ کودکان سوریه، زنان سوریه و دختران سوریه که همه فرزندان من هستند، چقدر باید بپردازند تا این‌که این وجدان بشری بیدار شود؟ اسد مورد حمایت کامل آخوندهای تهران و مسکو است. من از این تریبون با احترام به شورای حقوق بشر و احترام به جامعة بین‌المللی از آنها می‌خواهم که سریعاً دخالت فوری کنند و اگر نه این انقلاب سوریه و این وضعیت در سوریه همة منطقه را خواهد سوزاند. اگر همة ما دست به عمل نزنیم و با هم‌دیگر کمک نکنیم و همیاری نداشته باشیم برای سرنگونی این رژیم و سرنگونی رژیم تهران که به او کمک می‌کند و هم‌چنین علیه روسیه و چین که برای چهارمین بار از حق وتو در شورای امنیت استفاده کردند تا پروندة سوریه و پروندة جنایتکاران به دادگاه جنایت بین‌المللی احاله نشود. من به حکم این‌که یک وکیل هستم و یک مبارز در سوریه بودم، از همه می‌خواهم با همدیگر همکاری کنیم برای جلوگیری از حمام خون در سوریه و در کل منطقه و با هم برای آزادی و دمکراسی و حقوق بشر کار کنیم.

محمدحسین قداح نایب‌رئیس ائتلاف ملی سوریه

محمد حسین قداح که در اجلاس اخیر ائتلاف ملی سوریه به‌عنوان نایب‌رئیس آن انتخاب شد، عضو شوراهای محلی اپوزیسیون در درعا بوده؛ این شوراها هماهنگ‌کنندة نیروهای اپوزیسیون در داخل کشور هستند.
وی که پیشتر عضو شورای مرکزی هیأت هماهنگی انقلاب سوریه بوده، در سال 2011 دستگیر شد و تا اواخر سال بعد از آن در زندان به‌سر برد.

محمد قداح - نایب‌رئیس ائتلاف ملی سوریه
با سلام و درود، خواهر انقلابی مریم رجوی، سروران گرامی، حضار محترم، با سلام های گرم
خسارت‌هایی که رژیم‌های دیکتاتوری در زمینة مسائل انسانی ایجاد می‌کنند در حد نقض حقوق بشر از قبیل کشتار و خشونت در همان کشورها باقی نمی‌ماند، بلکه باعث می‌شود فجایع دیگری در سایر زمینه‌ها به‌وجود بیاید که هیچ چیزی از فاجعه‌ کم ندارند. طی سه سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد و در نتیجة جرایم این نظام در اعمال انواع سرکوب‌ها علیه مردم غیر نظامی در سراسر کشور، همانند نابودی بیش از 12000 مدرسه، این امر باعث شده که بیش از 3/5 میلیون طفل سوری شانس استفاده از ساده‌ترین سطح آموزش را از دست داده‌اند. این در حالی است که هیچ چشم‌اندازی برای جبران این کمبود در مدت زمان مورد انتظار، وجود ندارد. این یک خطر جدی در مورد آیندة نسل جدیدی است که رو به رشد هستند. این حتماً تأثیرش را بر نسل‌های دهه‌های آیندة سوریه خواهد گذاشت. صدها هزار زندانی و مفقود و بازداشتی‌های اجباری در زندان‌های اسد و سیاه‌چالهای  اطلاعات او به‌سر می‌برند و روزانه با زشت‌ترین شکنجه‌هایی که کرامت انسان و انسانیت را خدشه‌دار می‌کند، مواجه هستند.


عکس‌هایی که یکی از افسران به‌نام قیصر از داخل زندان درز داده و اعدام بیش از 11 هزار نفر زندانی تحت شکنجه  را مستند ساخته است، خود یک نمونة تکان‌دهنده از ابعاد جنایات وحشیانه‌یی است که نیروهای اسد در حق شهروندان در زندان‌ها و سیاه‌چاللهای نظام اعمال می‌کنند.
حضار محترم،
ما 55.000 عکس در اختیار داریم که این کمترین عدد است برای 11.000 بازداشتی که در زندانهای اسد هستند این شکنجه‌ها و جنایات در سوریه رخ می‌دهد، اما جامعة جهانی هم‌چنان در شک و تردید است. آنها در مواضعشان چند دسته هستند و عاجزند از این‌که به این نقض‌ها پایان بدهند. حسابرسی از مجرمین و مرتکبین این جنایات در سوریه، ایران، عراق، فلسطین و در همه‌جا و احالة این پرونده‌ها به دادگاه‌های جنایی بین‌المللی، از مهم‌ترین پایه‌های رعایت حقوق بشر و احترام به آن است. بنا بر این ما از همة کسانی که در موضع مسئولیت هستند می‌خواهیم، برای بازگشایی یک تحقیق در زمینة این نقض‌ها فشار بیاورند تا برخی از جنایاتی که این مجرمین مرتکب شده و می‌شوند روشن شود و تحویل عدالت گردند. و السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.