کمیته حقوق بشر سنای کانادا نقض حقوق بشر در ایران را با حضور احمد شهید محکوم کرد

کمیتة حقوق بشر سنای کانادا با صدور بیانیه‌یی دربارة جلسة استماعی که طی آن احمد شهید گزارشگر ویژة دبیرکل ملل متحد نیز شهادت داد خاطرنشان کرد، تعداد اعدام‌ها در ایران رو به افزایش است و اعدام‌ها از جمله علیه افراد زیر ۱۸ سال صورت می‌گیرد. زنان و کودکان در ایران با تبعیض مضاعف روبرو هستند.

در این بیانیه به نقل از سناتور جیم مونسون رئیس کمیتة حقوق بشر سنا آمده است: «نقض حقوق بشر در ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. به‌نظر ما حیاتی است که صدای تمامی شهروندان ایران شنیده شود».
سناتور سالما آتالاجان نایب‌رئیس این کمیته نیز خاطرنشان کرد که (رژیم) ایران به‌خاطر کارنامة حقوق بشری‌اش، به‌نحو گسترده‌یی محکوم شده است.
بنا به اطلاعیة کمیتة حقوق بشر سنای کانادا، در جلسة استماع این کمیته، احمد شهید، نمایندة ویژه دبیرکل برای ایران، توضیحاتی را دربارة اعدام‌های غیر قانونی و نقض گستردة حقوق بشر توسط رژیم ارائه کرد.
احمید شهید تصریح کرد که اعدام‌هایی که تحت عنوان اتهامات مربوط به مواد مخدر صورت می‌گیرد، حتی باعث اعدام کلیة مردان برخی روستاها شده است.
وی هم‌چنین گفت: «مردم ایران، بسیار... تحصیل‌کرده و پیشرفته هستند و در هر کجا و هر زمان که می‌توانند، حقوقشان را طلب می‌کنند. اگر آنها یک صدای واقعی داشته باشند، آن‌گاه ایرانی بسیار متفاوت خواهیم داشت».
مارک دوبوویتز مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در آمریکا نیز به جلسة استماع کمیته حقوق‌بشر سنای کانادا گفت: ایران توسط یک رژیم فاسد حکمفرمایی می‌شود و این باعث شده تا جامعة بین‌المللی نگرانی خود را از نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران با اعمال تحریم های بین المللی نشان بدهد.
در رابطه با تحریم‌ها و تعامل اقتصادی، مشکل این است که هم‌اکنون با یک رژیم به‌شدت فاسد تعامل می‌شود؛ رژیمی که تمامیت ثروت ایران را کنترل می‌کند. لذا اساساً با رژیمی فریبکار و دزد تعامل می‌شود».
وی افزود: رژیم ایران در میان بدترین حکومت‌های زندانی‌کنندة روزنامه‌نگاران است.
سایت سنای کانادا - ۱۷ می ۹۵

رژیم آخوندی در و اکنشی ترس آلود در رسانه های حکومتی نوشت:‌نظام در نشست سنای کانادا به نقض حقوق بشر متهم شد.
خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: کمیته حقوق بشر مجلس سنای کانادا, جلسه استماعی با حضور احمد شهید», گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و «مارک دابوویتز», مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی برگزار کرد.
«دابوویتز» پس از طرح این ادعا که ایران روزنامه‌نگاران را زندانی می‌کند با لحنی شدید نظام را مورد حمله قرار داد و گفت تعامل‌کنندگان با رژیم ایران, در حال برقراری ارتباط با «دزدها و کلاهبردارها» هستند.
در این جلسه «احمد شهید» به افزایش اجرای حکم اعدام در ایران انتقاد کرد.